מי מתוחכם יותר (חלק שני ולא צפוי)

בכל אוניברסיטה בעולם (פחות או יותר, למעט אולי אוניברסיטת הקניבלים בדרום זמביה), בדרך לתואר במדעי המחשב צריך ללמוד לינוקס.

למה לינוקס? שאלתי פעם.

"כי כשלומדים את הבסיס למערכת הפעלה, וצריך לחפור בתוך הקרביים של המערכת, מערכת לינוקס היא הבחירה הטבעית כי היא קוד פתוח" נעניתי.

חבר שלי הגיע לזמן הזה שהוא צריך "להתקין לינוקס" בשביל ללמוד. להתקין, פחחח… הוראות ההתקנה שקיבלנו מהאוניברסיטה הן על VMware Player for Windows, והלינוקס הוא קנופיקס. כמה מביש, זה בכלל לא להתקנה.

"תתקין אובונטו" יעצתי לו, "בשביל מה להסתבך עם וירטואליזציה?" – צריך לשמור קבצים מהמערכת על התקן וירטואלי כדי להעביר אותם אח"כ למחשב המארח, כמה תסבוכות רק בשביל לקבל טראומה מלינוקס בלי לדעת שהטראומה היא בגלל הוירטואליזציה על כל קשייה ולא בגלל הלינוקס.

כעבור כמה ימים (השבוע) התקשר אלי חברי משכבר הימים, התקין לינוקס אובונטו בפעם הראשונה (עבר בסדר) ועכשיו הוא צריך להתקין eclipse. כבר אמרתי מתכנתים?

"אין לי מושג ירוק מה עושים פה. לא מכיר בכלל לינוקס. איך מתקינים תוכנות"? הוא שאל אותי.

"באיזה שפה המערכת שלך" שאלתי. אנגלית.

"כנס לsystem, אח"כ לadministration, משם לsynaptic, תלחץ search, תקליד eclipse, סמן את הריבוע שליד eclipse, לחץ apply. עכשיו המתן כמה דקות שהמערכת תוריד ותתקין את התוכנה. בסוף לחץ close".

מזל שאני לא תומך של מתחילים בחלונות. האם היה לי סבלנות לדקלם משהו בסגנון: "חפש eclipse בגוגל, תגיע לאתר של eclipse, הורד קובץ exe, העבר דרך אנטיוירוס, אופס – תתקין גם אנטיוירוס. לא, אין מנהל הורדות אוטומטי בשביל להתקין אנטיוירוס ואקליפס בקליק וחצי. לא, זה לא הקובץ הנכון. אקליפס הוא 100 ומשהו מגה, חפש שוב בגוגל, אתה באתר? תלחץ על download, תאשר הורדה ותבחר מקום לשמירת הקובץ, עכשיו חפש את הקובץ שהורדת בשולחן עבודה, או המסמכים שלי. המסמכים שלי זה כמו תיקית הבית בלינוקס. עכשיו תלחץ עליו דבל קליק, תלחץ כמה פעמים next, עכשיו צריך להפעיל מחדש את המחשב. תמחק אח"כ את הקובץ שהורדת כי עכשיו הוא מיותר".

כנראה שלא היה לי סבלנות לזה, כי כשמדובר במישהו שלא מכיר את מערכת ההפעלה ה"ידידותית" הזו, הסיפור היה לוקח חצי שעה וצפונה (אפילו אם נניח שהוא מסתדר טוב עם מחשבים ורק את חלונות הוא לא מכיר). לכן אשאל שוב את השאלה המתבקשת: איזה מערכת הפעלה ידידותית יותר?

בעז.

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

7 תגובות ל“מי מתוחכם יותר (חלק שני ולא צפוי)”

  1. מאת akiva:

    אני כבר מתחיל לחשוב על ללמוד מדעי המחשב רק בשביל לחסוך הסברים לחברים הטכנופובים 🙂

  2. מאת shimi810:

    וההורים שלך בווינדוס..
    תעביר אותם לאובונטו וזהו.
    (ואני יודע כמה אתה מתעקש שלא יגידו לך את זה)

  3. מאת tsabar:

    akiva – היתרון בלהיות לינוקסאי בדרך לתואר במדעי המחשב הוא כמות השעות שחסכתי מעצמי ללמוד במיוחד את הלינוקס ו/או התקנת והפעלת מערכת וירטואליזציה והגדרות המכונה הוירטואלית, שלחלק מהסטודנטים זה חדש (אם כי רובם כבר יודעים מה זה וירטואליזציה).
    ורק לחשוב על זה שבעשור הקודם עוד לא היו מחשבים מספיק חזקים בשביל וירטואליזציה (ובהתאם לא היו תוכנות לכך), והסטודנטים של פעם היו נדרשים להתקין לינוקס אמיתי במחשב (כי גם לא היה מספיק זיכרון בשביל מערכת "חיה" על דיסק ללא צורך בהתקנה).
    הסיבה לתסבוכת הזו עם וירטואליזציה ומערכת שלא צריך להתקין היא כדי ש(ציטוט): "הסטודנטים יוכלו לתרגל בלינוקס וגם תוך כדי להיות במערכת חלונות עם אינטרנט ותוכנות אחרות שלפעמים דרושות לתרגול" – הכוונה לוורד אם צריך לכתוב משהו, גוגל כידידו הטוב ביותר של הסטודנט וכו', וללא צורך לרסט את המחשב כדי לעבור בין המערכות.
    ואני מתחיל לחשוב שצוות ההוראה מכיר את לינוקס ברמה שהסטודנטים החלונאים מכירים אותה… הרי למי שיש ראוטר יכול לעבוד על דיסק חי בלי שום התקנות והגדרות שיזרקו לפח אחרי הלימודים.

  4. מאת Ddorda:

    תגיד, אתה נמצא ברשימת התפוצה של לינוקס? ( http://planet.foss.org.il/ )
    אני מציע לך ליצור קשר עם ליאור קפלן, ולבקש ממנו שיוסיף אותך לרשימה.

  5. מאת אורי עידן:

    אני מבין את ההגיון של צוות ההוראה של האוניברסיטה, איך באמת תוכל להשתמש במערכת חלונות כאשר את בלינוקס ללא וירטואליזציה?
    מצד שני אתה צודק, לסבך סטודנט עם וירטואליזציה בחלונות עלול ליצור ממש טראומה מלינוקס.
    אני לא מבין איזה תוכנות דרושות לתרגול?
    מעבד תמלילים יש בלינוקס שלדעתי מספיק טוב לצרכים של מדעי המחשב.

  6. מאת tsabar:

    הקטע המוטרף יותר הוא שהמסמכים מסביב צריכים להיות בפורמט מיקרוסופט וורד, כך שאנחנו חייבים וירטואליזציה בשביל לכתוב אותם בחלונות בזמן עבודה על לינוקס, ואילו הבודק גם צריך וירטואליזציה, מאותה סיבה.
    אין שכל אין דאגות.
    אני הייתי בין הבודדים שהכריזו מראש על כוונתם לשלוח את המסמכים אך ורק בפורמט OO/PDF.

  7. מאת אורי עידן:

    אפשר אם באמת מתעקשים על חוסר ההגיון, לכתוב בלינוקס מסמכי וורד, רק שאז יש סיכוי שהם יפתחו קצת פחות יפה אצל הבודקים הפרימיטיווים שאולי יודעים לינוקס אבל לא חושבים על פורמטים פתוחים.

השארת תגובה