על כתובות IP, ומבנה רשת האינטרנט

הפעם אנסה להסביר איך מורכבת רשת האינטרנט, איך מועבר בה מידע, ואיך הכל קשור לפרוטוקול האינטרנט איי.פי (IP=Internet Protocol). (על פרוטוקולים ארחיב בנפרד)

רשת האינטרנט מעבירה את התקשורת ממני ואלי ע"י מה שנקרא "מיתוג מנות". זה אומר שהתקשורת שלי עם העולם מועברת במנות, או חבילות מידע, על גבי הרשת.

ניתן לדמות את רשת האינטרנט לחברת שילוח חבילות גדולה, נניח UPS או FEDEX, שמקבלות חבילה שעליה כתוב שם השולח וכתובתו, ושם הנמען וכתובתו. ע"י ניתוב החבילה לכתובת בצמתים המרכזיים של חברת השילוח, החבילה תגיע ליעדה. דוגמא: אם שם הנמען על החבילה היה כתוב כך: "לכבוד יוסי כהן, רח' צבר 3, לונדון, בריטניה", אז אותה חבילה, בנקודת הניתוב הראשונה שלה היא הייתה מועברת למטוס שטס לבריטניה, בבריטניה היא הייתה מנותבת למחסן של חברת ההובלה באזור לונדון, ומהמחסן המקומי היא הייתה מועברת לשליח שנוסע לרח' צבר, והוא היה מעביר את החבילה לבית מספר 3. השליח היה דופק בדלת ואומר שזו חבילה בשביל יוסי כהן.

נחזור למחשב:

גם כתובת אינטרנט פועלת בדומה: לכל מחשב שמחובר לאינטרנט יש כתובת IP ייחודית, כמו מספר טלפון או תעודת זהות. מספרי IP מוקצים בצורה דינאמית, כלומר ברגע שאני מתחבר לאינטרנט אני מקבל מספק האינטרנט שלי מספר IP שזו תעודת הזהות שלי באינטרנט. כשאני מתנתק, חוזר מספר האיי.פי לשליטתו של ספק האינטרנט, שהוא מצידו מקצה אותה ללקוח אחר.

כתובת IP מורכבת מארבעה מספרים, שכל אחד מהם נע בין 0 ל-255, והם מופרדים ע"י נקודה. דוגמא לכתובת איי.פי: 74.125.45.100. בדומה לכתובת על החבילה שנשלחה לבריטניה, גם כאן יש היררכיה על המספרים. ניתן לחשוב על רשת האינטרנט כעל חברת ההובלה הגדולה ההיא, שעל החבילות שאני שולח איתה לחברים שלי אני כותב את הכתובת שלהם כך: "לכבוד יוסי כהן, בית מספר 100 ברחוב 45, בעיר 125 במדינה 74." שימו לב שהמספר השמאלי הוא המספר "החשוב ביותר", המקביל לשם המדינה.

ברשתות מחשבים באינטרנט אין הפרדה מדויקת של מספרים לפי מדינות בעולם, כי אין שום טעם לעשות הפרדה כזו – האינטרנט הוא בינלאומי. הכתובת IP שהבאתי כדוגמא היא כתובת האיי.פי של האתר גוגל. אם תקלידו בדפדפן את הכתובת הזו תקבלו את האתר גוגל. הנה דוגמא. כתובות אינטרנט שרושמים במילים, "דומיינים", הם בעצם הפניות למספרי IP. זו מערכת שנקראת DNS והיא קיימת רק כי יותר קל לנו, האנשים, לזכור כתובות כמו "גוגל.קום" מאשר "74.125.45.100", אבל הכתובת שאנו מקלידים במחשב כמילה, מומרת מיד לכתובת IP ואז נוצרת תקשורת עם אותו מחשב שמחזיק את כתובת הIP המבוקשת (לפי הדוגמא – שרת אינטרנט בחברת גוגל). שרתי אינטרנט המחזיקים שם "דומיין" בד"כ פועלים 24 שעות ומחוברים תמיד לאינטרנט, וכתובת האיי.פי שלהם לא משתנה אף פעם.

אם ברצונכם לדעת את מספר האיי.פי שלכם כעת, אתם יכולים ללחוץ כאן. תוכלו לנסות להתנתק מהאינטרנט ולהתחבר מחדש ולראות שמספר האיי.פי משתנה (המספר לא ישתנה אם יש לכם ראוטר, כי הראוטר ממשיך להיות מחובר לאינטרנט גם אם אתם מנתקים את המחשב. במקרה כזה תצטרכו לנתק את הראוטר ולחבר אותו מחדש).

שם הנמען לחבילה ששלחתי עם חברת השילוח, יוסי כהן, מקביל למספר הפורט המקבל את חבילת המידע במחשב. החבילה יכולה להכיל כל מיני סוגים של מידע ולהישלח לאותה כתובת IP אבל לפורטים שונים (בהקבלה לחבילות שנשלחות לאנשים שונים במשפחתו של יוסי כהן, וגם אל השכנים שלו, שגרים באותה כתובת). ועל כך בכתבה השניה.

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

תגובה אחת ל“על כתובות IP, ומבנה רשת האינטרנט”

  1. מאת DevilzDriv3r:

    nice work…can't wait to read the next chapter.

השארת תגובה