שיעור שלמדתי על בית משפט לתביעות קטנות

תקציר הפרק הקודם: בהמשך לסאגה שלי מול הוט, יש כמה דברים שלמדתי "בדרך הקשה". למדתי שיעור באזרחות מבלי לשאוף לכך או לתכנן זאת. עכשיו אני יודע דבר וחצי על התהליך המשפטי בישראל. אני מביא את השיעור שלמדתי אך ורק למי שרוצה, או במילים אחרות: אין חובה לקרוא את הבלוג – אני לא מאיים על אף אחד להתחבר… 🙂

תביעה בבית משפט לתביעות קטנות היא מאוד פשוטה. אפילו אני התפלאתי עד כמה. בתי המשפט לתביעות קטנות נועדו במיוחד למטרת תביעה כמו זו שאני הגשתי נגד הוט, משמע: בעיות של האזרח שבגינן הוא לא רוצה/צריך/שווה לו לקחת עו"ד יקר ולתבוע בבית משפט שלום. קרה לכם פעם שהגשתם תלונה למשרד כלשהו? על מישהו? זה בסה"כ די דומה – כל מה שצריך לעשות הוא לכתוב כתב תביעה יפה ומפורט, בצורה מכובדת, שיהיה מגובה בראיות, ולגשת לבית המשפט לתביעות קטנות באזור מגוריכם עם 3 העתקים של כתב התביעה וכל ראיה המתווספת אליו. אין צורך בניירות מקוריים, אותם תתבקשו לשמור לעצמכם.

את התביעה מגישים במזכירות של בית המשפט. אין צורך לחכות לשופט, אין צורך לבקש יום חופש בעבודה בשביל להגיש תביעה. אין צורך לשכור עורך דין ואין צורך ללמוד משפטים. תכתבו בעצמכם כתב תביעה ותנקבו בסכום הגיוני (לתבוע 30,000 ש"ח בגלל בעיה שגרמה לכם להפסיד יום עבודה זה כנראה מוגזם).

על התובע בתביעות קטנות חלות מגבלות: הוא אינו יכול להיות חברה (משמע רק לאדם פרטי מותר לתבוע), סכום התביעה מוגבל ל-32,700 ש"ח, ומותר להגיש עד 5 תביעות קטנות בשנה.

עלות התביעה מסתכמת בעיקר באגרה של הגשת התביעה, שהיא 1% מסכום התביעה אבל לא פחות מ-50 ש"ח. לזה ייתכן שיצטרפו הוצאות נלוות כמו הפסד ימי עבודה או עלות טלפונים. בסה"כ, עם זאת בכל מקרה לא מדובר בסכומים גבוהים (שאם היו כאלו זו כבר עילה להגשת תביעה לבית משפט שלום).

אין עורכי דין בבית משפט לתביעות קטנות. גם חברות הנתבעות ע"י אדם פרטי לא יכולות לשלוח נציג שהוא עורך דין. תחת זאת הן שולחות נציגים שהם בד"כ סטודנטים למשפטים, או אחראים על תביעות בחברה, או משהו בסגנון. בתחילת כל דיון בית המשפט מוודא שאין עורכי דין על הדוכן.

שם הקוד "79א" הוא בעברית "הסכם פשרה". לפעמים בית המשפט מוציא את התובע והנתבע לדסקס 10 דקות במסדרון בית המשפט ולהגיע לסכום מוסכם, ולפעמים הוא קובע בעצמו את הסכום אחרי שהצדדים מסכימים להתפשר. בפשרה אין הכוונה 50% מסכום התביעה. בית המשפט לתביעות קטנות מעוניין לסיים את רוב התביעות בו בהסכמי פשרה. אפשרויות הערעור על פסקי דין בתביעות קטנות מוגבלות, ועל הסכמי פשרה עוד יותר.

גם השופטים יודעים שעומדים מולם אנשים חסרי השכלה משפטית והם לא יתווכחו על דקויות משפטיות. דברים שאינם נשמעים כמו מילים מסובכות של עורכי דין וראיות שהם לא הוכחות פורמליות ע"פ דיני הראיות עשויות להתקבל (אני מניח שלא כדאי להיסחף עם זה). ראו כאן עבודת מחקר אקדמית על הפרדוקס שבין כוחן של חברת ביטוח גדולות לבין סיכוייהן לנצח בבית משפט לתביעות קטנות מול האזרח הפשוט שמייצג את עצמו.

בתי המשפט יודעים שלחברות גדולות יש נטייה להתעלל באזרחים. לכו לבית המשפט ותראו בעצמכם את כמות התביעות הקטנות המוגשות כנגד גופי תקשורת וחברות גדולות כאלו ואחרות. כשאני עברתי על רשימה אקראית בבית המשפט בו תבעתי את הוט, ראיתי שפרטנר ונטויז'ן מככבות (עם זאת אסתייג ואומר שרשימה אקראית אחת ביום אחד בבית משפט אחד זה לא מדגם מייצג לשום דבר).

לתבוע בבית המשפט לתביעות קטנות זה לא טרטור יותר גדול מהעניין שגרם לכם מלכתחילה להגיע לבית המשפט. הידעת? החוק מחייב את חברות התקשורת לנתק אתכם בתוך 3 ימים ממועד בקשתכם לניתוק. לא ניתקו? בבית המשפט לתביעות קטנות תוכלו לתבוע את החברה הסוררת לפי חוק הגנת הצרכן ב-10,000 ש"ח ללא כל צורך בהוכחת נזק. אתם תצטרכו להביא קבלות והוכחה לתאריך בקשת הניתוק, אבל אפילו אם תקבלו על זה 1,000 ש"ח, זה עדיין שווה את הטרחה. אם תוסיפו לזה את המימד הנסתר – יותר תביעות קטנות = פחות כדאיות כלכלית לעבור על החוק – תבינו שזה יותר אפקטיבי מללכת להפגנה נגד הממשלה והטייקונים.

ושורה תחתונה היא שבתי המשפט לתביעות קטנות נועדו בשבילכם ולמענכם. הם שם כדי שתשתמשו בהם ולא רק שתנפנפו בהם כאיום. אתם יכולים לחשוב על זה כתיקון עוולות, כשינוי מצטבר לרמת השירותים הניתנים לכם ע"י אי אילו גופים. אם כל נפגע ילך ויתבע את זכותו בבית המשפט לתביעות קטנות, החברות הגדולות יתחילו להתייחס אלינו בכבוד ולראות אותנו – הלקוחות – בגובה העיניים, פשוט כי לא ישתלם להם להמשיך לזלזל בנו, האנשים שבזכותם אותן חברות קיימות.

בית משפט לתביעות קטנות. זה קל, זה פשוט, זה כדאי. למענכם ולמען הקהילה. פגעו בכם? עבדו עליכם? חייבו אתכם "בטעות" יותר מידי (ויחזירו "אחרי החגים", רק בלי לנקוב של איזו שנה)? אל תוותרו – לכו תתבעו.

אין באמור לעיל ייעוץ משפטי והכותב מסיר מעצמו כל אחריות. מומלץ לעשות קודם שיעורי בית, שכן בבתי משפט אפשר גם להפסיד…

המשך יבוא… (דמיינו כאן מנגינה של אזור הטמטומים או של סרט היצ'קוקי, או לפחות תכססו ציפורניים מרוב לחץ ותרפרשו את הבלוג כל חצי דקה עד שגם לכתבה הזו יהיו 14,400 צפיות 😉 )

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

11 תגובות ל“שיעור שלמדתי על בית משפט לתביעות קטנות”

  1. מאת דור:

    פוסט ממש מעניין מאוד, תודה רבה 🙂

  2. מאת לילך:

    מעניין מאוד ועשוי להועיל למי מאיתנו.
    נו…. אז מהן תוצאות התביעה??
    שבת שלום

  3. מאת elidaian:

    למדתי הרבה.
    עכשיו מעניין לשמוע איך אתה הסתדרת שם

  4. מאת עמרי אימבר:

    שכנעת אותי..

  5. מאת akiva:

    מעניין!!
    תודה :-).

  6. מאת יעל:

    שלום ,
    כל הכבוד על הכתבה .
    בדיוק רוצה לתבוע את הוט בתביעות קטנות. שאלה מטופשת אבל איך ממלאים את הטופס. פרטי הנתבע?מקום?תאריך?, מקום מסירת הנכס…?
    אשמח לקצת עזרה
    ןיישר כוחם של הנאבקים

    יעל

  7. מאת tsabar:

    ממלאים את כל הפרטים הרלוונטים.
    חשוב למלא את הפרטים בצורה מדויקת ככל האפשר, השתלשלות האירועים וכו', זה קריטי.
    פרטי הנתבע בוודאי מופיעים על החשבונית. ניתן לקבל הכוונה נוספת מאנשים בבית המשפט (מזכירה, עו"ד, סטודנטים למשפטים שמתנדבים שם וכו'). לא חייבים לכתוב בשפה "משפטית". עברית זה גם טוב.
    בהצלחה.

  8. […] 7 ספטמבר 2012 … תביעה בבית משפט לתביעות קטנות היא מאוד פשוטה. אפילו אני התפלאתי עד כמה. בתי המשפט לתביעות קטנות נועדו במיוחד למטרת תביעה כמו זו שאני הגשתי נגד …מתוך צבר – בלוג עם קוצים » שיעור שלמדתי על בית משפט לתביעות קטנות להמשך קריאה […]

  9. […] 7 ספטמבר 2012 … בית המשפט לתביעות קטנות מעוניין לסיים את רוב התביעות בו בהסכמי פשרה. אפשרויות הערעור על פסקי דין בתביעות קטנות מוגבלות, ועל הסכמי פשרה עוד יותר.מתוך צבר – בלוג עם קוצים » שיעור שלמדתי על בית משפט לתביעות קטנות להמשך קריאה […]

  10. מאת גיא:

    אני מעוניין לתבוע את הוט. שלחתי להם מכתב לפני תביעה בו אני דורש סכום כסף שבו היו צריכים לזכות אותי על פי חוק ובנוסף אני דורש פיצוי כספי על כך שנאלצתי לבלות שעות על קו הטלפון בניסיונות נואשים לקבל זיכוי על מה שמגיע לי. הוט חזרו אלי ואמרו שיחזירו את סכום הזיכוי אבל לא מוכנים לשלם פיצוי כספי נוסף על הזמן שבזבזתי ועל עוגנת הנפש. האם לדעתך העובדה שהם החזירו את סכום הזיכוי בעקבות המכתב תוריד משמעותית את הסיכוי שלי לקבל פיצוי על ההתעללות הכללית שהם העבירו אותי (שעות על גבי שעות על קו הטלפון)? דרך אגב רוב השיחות שלי אתם מוקלטות ומתועדות. תודה רבה

  11. […] 7 ספטמבר 2012 … בתי המשפט לתביעות קטנות נועדו במיוחד למטרת תביעה כמו זו שאני הגשתי נגד הוט, משמע: בעיות של האזרח שבגינן הוא לא רוצה/צריך/שווה לו לקחת עו"ד יקר ולתבוע …מתוך צבר – בלוג עם קוצים » שיעור שלמדתי על בית משפט לתביעות קטנות להמשך קריאה […]

השארת תגובה