40 שנה לנחיתת הנשר

"זה צעד קטן לאדם וצעד גדול לאנושות", או לפי המקור "That's one small step for man, one giant leap for mankind", המשפט שטבע ניל ארמסטרונג ברִדתו אל פני הירח לפני 40 שנה בדיוק, ב-20 ביולי 1969, ישאר חקוק בהיסטוריה האנושית לעולמים.

40 שנה עברו מאז דרכה כף רגל אנושית על פני הירח לראשונה, ו-37 שנה עברו מאז דרכה רגל אנושית לאחרונה על פני הלווין הטבעי היחיד של אמא אדמה.

המקום שאליו נשואות עיני האנושות מאז היווסדה כבר לא יהיה אותו מדבר בתולי כמו שהיה עד לפני 40 שנה. משחר האנושות היה משהו מיוחד וקוסם בגורם השמיימי הקרוב אלינו ביותר, והמאיר את לילותינו. ירח, סהר, לבנה, המאור הקטן, ועוד כמה שמות שבטח שכחתי, הם חלק מהשמות שניתנו ללויין הטבעי היחיד של כדור הארץ. עד לפני 50 שנה, כשדיברו על לויין התכוונו אליו. גם החודש העברי נקבע לפיו. בדתות מסויימות ובזמנים קדומים שיווּ לו גם כוחות-על בכל מיני תחומים – היו מתפללים אליו, סוגדים לו, מבקשים ממנו משאלות. גם היום הוא נמצא בהרבה שירים, ציורים וספרי ילדים, אם כירח מאיר ולפעמים גם כסבא שומר, סיפורים נכתבו עליו ועוד ועוד… (מישהו זוכר את בולי איש השלג?) ורק לפעמים בליל ירח מלא פתאום הוא מחשיך בעת ליקוי לבנה (תמונה לדוגמא שצילמתי).

משימת אפולו 11, המשימה שבה נשלחו 3 אסטרונאוטים של נאס"א לראשונה אל הירח, הייתה חלק מתוכנית אפולו, וכמו ארה"ב של אז, התוכנית הייתה למעשה גם פן מסוים במלחמה הקרה עם ברית המועצות.

לאחר שהרוסים הצליחו לשגר לווין ראשון לחלל, ה"ספוטניק 1", ב-4 באוקטובר 1957, והצליחו גם להעלות אדם ראשון אל החלל (יורי גגרין, 12/4/1961), הנחה נשיא ארה"ב ג'ון קנדי את נאס"א "להעלות אדם אל הירח עד סוף העשור".

תוכנית אפולו הכילה כ-6 נחיתות מוצלחות על הירח, בהן אפולו 11,12,14,15,16,17. בטיסת אפולו 13 הייתה תקלה שמנעה ממנה לנחות על הירח, ובעשור הקודם אפילו עשו מזה סרט ("אפולו 13", 1995). ב-14 בדצמבר 1972 עזב יוג'ין סרנן את הירח עם טיסת אפולו 17, ומאז ועד היום לא היו שם עוד אנשים.

הנשר היה שמה של ה"חללית" (מודול הירח) שהביאה את ניל ארמסטרונג ואדווין ("באז") אולדרין אל פני הירח. בשעה 4:56:20 בדיוק, לפי שעון ישראל (ע"פ שעון ישראל זה היה לפנות בוקר של ה-21 ביולי), נחת הנשר על פני הירח, כאשר במנועו דלק שהספיק לעוד 20 שניות בלבד, והמחשב המרכזי של החללית כמעט קרס מעומס המידע לעיבוד לפני הנחיתה, אבל אז נשמע קולו של ניל ארמסטרונג בוקע ממיליוני מסכי טלויזיה ומכשירי רדיו בכל רחבי העולם אומר "יוסטון, כאן בסיס השלווה. הנשר נחת", ("Houston, Tranquility Base here. The Eagle has landed"). באותה שעה ממש חיכה להם מייקל קולינס במודול הפיקוד, זו החללית שהביאה את הנשר אל גובה 100 ק"מ מעל אדמת הירח.

את רגעי הנחיתה צילמו כמה מצלמות וידאו שהותקנו על רכב החלל ה"נשר", בהן גם המצלמה שצילמה מחוץ לגוף החללית את רגע הירידה של ניל אל הירח ואמירת המשפט המפורסם "זה צעד קטן לאדם וצעד גדול לאנושות".

אפולו 11 נחתה ב"ים השלווה". ה"ים", במשמעותו הירחית, כוונתו לאזור כהה יותר בפני הירח. לפני המון המון שנים, כשלא היו אפילו טלסקופים, חשבו שזה ים עם מים (מה שהיום ידוע שזה מכתשים ועמקים וכן אדמת בזלת עקב פעילות וולקאנית בעבר). ים השלווה הוא ה"ים" הגדול ביותר בירח.

הירח "תקוע" מסביב לכדור הארץ כשתמיד אותו הצד מופנה כלפינו, כך שבכל לילה ובכל עונה ובכל מקום על פני כדור הארץ, אנחנו נראה כמעט את אותה התמונה – זהו "הצד הקרוב של הירח" עם הכתמים בצורתם הקבועה. הצד הרחוק של הירח, שלפעמים מכונה גם "הצד הנסתר" או בטעות גם "הצד האפל" (הצד האפל של הירח הוא הצד שבו לילה, ולא הצד הרחוק מכדור הארץ), הוא צידו הבלתי נראה של הירח מפני כדור הארץ, והוא כמעט וחסר כתמים. את הצד הנסתר של הירח ראתה האנושות לראשונה ב-7 באוקטובר 1959, עת שיגרה החללית הסובייטית לונה 3 תמונות של צידו הלא מוכר של שכנינו השמיימי. לבינתים, התוסף של מראה הירח שיש לי בבלוג (פה משמאל לכתבה) מראה רק את צידו המוכר של הירח.

ניל ארמסטרונג עשה היסטוריה בעצם זה שהוא רצה לעשות היסטוריה. ניל היה מפקד הטיסה ומפקד מודול הירח של אפולו 11, וככזה הוא היה אמור לשהות בחללית עוד זמן מה לאחר שבאז אולדרין יֵצא ממנה, כדי לוודא את תקינות המערכות ולכבות את חלקן. באז היה אמור להיות האדם הראשון על הירח ואף ישב קרוב יותר לדלת החללית. ניל הנחית את החללית בשלום ומיד עם הנחיתה קפץ מעל באז וירד הראשון אל אדמת הירח. באחד הראיונות איתו, באז נשאל אם גם הוא הכין "משפט מחץ" לרגע הנחיתה ההיסטורי וענה שהוא לא חשב על משהו מיוחד.

לפעמים אני צוחק על מערכת המחשב אצלי בבית, וקורא לרשת הביתית "מרכז תקשורת בינלאומי" (וזה גם נכון, עובדה שאני מצליח לגלוש גם באתר של נאס"א 🙂 ). לשם השוואה, את הנשר הנחית ניל באופן ידני, לא היו בה מחשבים ניתנים לתיכנות (בסה"כ כמה "כרטיסים צרובים"), ומהירות המעבד הראשי הייתה מבישה – 2 מה"צ (מחשב העל של IBM באותם ימים). תחשבו לרגע איזה כוח עיבוד יש לנו כיום, ועדיין הוא לא מספיק…

40 שנים עברו מאז הגיע לשיאו מבצע אפולו 11, שהביא לראשונה אדם אל הירח, והוכיח לאנושות שהשמיים אינם הגבול – הם רק ההתחלה. בינתים, סוכנויות חלל מסביב לעולם כבר מתכננות לחדש את הטיסות המאוישות לירח עד לשנת 2020, והפעם בהתמקדות בניסויים למטרות יישוב אנושי עתידי על הירח, אז יש למה לחכות. פחות מ-70 שנה עברו בין הטיסה הראשונה של האחים רייט ועד לטיסות הטרנס-אטלנטיות הסדירות, ולכן אני עדיין מקווה שעוד בימי חיי גם אני אספיק לדרוך על הירח.

על הירח נשארו למזכרת מראה קטנה שמכוונת לכיוון כדור הארץ ומשמשת לניסויים בעזרת קרני לייזר, גם סיסמוגרף שמודד רעידות על הירח, כן הנחיתה של הנשר, דגל ארה"ב ולוחית שעליה כתוב "כאן הציבו לראשונה בני אדם מן הכוכב "ארץ" את כף רגלם על פני הירח. יולי 1969 לספירה. באנו כשפנינו לשלום, בשם כל האנושות כולה.

הפן הדתי

בברכת הלבנה, הנאמרת אחת לחודש בעת התמלאות הירח, נאמר המשפט "כשם שאני רוקד כנגדך ואיני יכול לנגוע בך, כך לא יוכלו כל אויבי לנגוע בי לרעה". בנחיתתם של ניל ובאז על אדמת הירח הם גרמו לסערה בעולם הדתי, מכיוון שמשפט עתיק יומין זה הפך לפתע לחסר ערך. הפירוש הפשוט של המשפט הוא בכך שעם ישראל מושווה לירח – אפשר לראות, לרקוד מולו (במשמעות מלחמתית) וכו' אבל אי אפשר לפגוע בו. הרבי מלובביץ' אמר על כך, שבזמן הריקוד בעת אמירת ברכת הלבנה אי אפשר לגעת בירח, ולא באופן כללי (ההקשר: המדקדקים בברכה קופצים לגובה 3 פעמים לפני אמירת פסוק זה).

האם הרעם הוא קולך?
או הירח הוא ביתך?
האם אנחנו לבדינו ביקום כולו?

("אם אפגוש את אלוהים", התקוה 6)

באז אולדרין יורד מסולם הנשר אל פני הירח, משימת אפולו 11

באז אולדרין יורד מסולם הנשר אל פני הירח, משימת אפולו 11

באז אולדרין במשימת אפולו 11

באז אולדרין במשימת אפולו 11

באז אולדרין והנשר

באז אולדרין מוציא את הסיסמוגרף מהנשר, משימת אפולו 11

האריסון שמיט ליד סלע גדול בירח, משימת אפולו 17

האריסון שמיט ליד סלע גדול בירח, משימת אפולו 17

הצד הנסתר של הירח, מאפולו 16

הצד הנסתר של הירח, משימת אפולו 16

תוספת לאחר כתיבה: אני לא היחיד שמציין השבוע את ארועי ה-40 שנה לנחיתת האדם על הירח. עקבו אחרי האתרים השונים ותתרגשו (מחדש) גם אתם. הנה דוגמא לאירועים כאלו. כאן יש עוד מאמר מעניין בבלוג אחר (אנגלית), והאתר "אנחנו בוחרים בירח", המשפט של הנשיא קנדי.

קישורים לקריאה נוספת:

אפולו 11, בויקיפדיה

תוכנית אפולו, בויקיפדיה

הירח, בויקיפדיה

הצעדים הראשונים על הירח, באתר הידען

לווינים, בספרית מט"ח

הירח, בספרית מט"ח

הירח מכדור הארץ, באתר כנרת

הירח, באסטרופדיה של אוניברסיטת ת"א

הירח, מתוך אנציקלופדית Ynet

הצד הנסתר של הירח, באתר נאסא

המחשב שאיפשר את השיגור לירח, באתר הידען

20 שניות מהמוות, באתר הידען

מפת הירח ומיקומי הנחיתות עליו, באתר גוגל

הדמיה של נחיתת אפולו 11 על הירח, ביוטיוב

שיגור משימת אפולו 11 אל הירח, ביוטיוב

ניל ארמסטרונג ובאז אולדרין על הירח, ביוטיוב

עוד קטע שלהם על הירח

העולם מתרגש, ביוטיוב

תמונות, קול ווידאו והמון מידע על משימות אפולו (אנגלית)

קישורים לעניין הדתי:

ברכת הלבנה, בויקיפדיה

קידוש החודש, באתר ישיבת כרם ביבנה

ניל ארמסטרונג וקידוש לבנה, באתר ישיבת הר עציון

הרב נפגש עם האסטרונאוט, והם דנו על קידוש לבנה

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

9 תגובות ל“40 שנה לנחיתת הנשר”

  1. מאת Ddorda:

    איזו עבודת מחקר 🙂
    נחמד מאוד לקרוא מדי פעמים תכנים שכאלה, כבר מחכה לפעם הבאה 😛

  2. מאת tsabar:

    יש על הכוונת "עבודת מחקר" נוספת בסגנון כזה, אבל עדיין דרוש לה עיבוד משלים.
    בקרוב, כך אני מקווה, יִמָצֶא הזמן הדרוש לעריכה והעלאה לבלוג.

  3. מאת keren:

    בועז, מה קורה?

    תגיד, אם הוא נחת על הירח כשנשאר לו דלק ל-20 שניות נוספות בלבד, אז איך הוא חזר לכדור הארץ???

    ידוע, שיש כל מיני טיעונים שסותרים את הנחיתה של האדם על הירח, בטח נתקלת בהם, כיוון הצל של ניל ארמסטרונג בתמונות, האדם שמצלם אותו וכו'? איך אתה מסביר ומוכיח את הנחיתה?

    אני לא צינית, רק מעט סקפטית (:

    יום נפלא, קרן

  4. מאת keren:

    ואיך תסביר את זה?
    http://www.youtube.com/watch?v=mouUUWpEec0

  5. מאת tsabar:

    קרן – נתקלתי בטענות הללו, בוודאי…
    אבל יש מענה לכולן (כולל תמונות לווין של פני הירח במקומות שבהם נחתו, ובמיוחד התמונות שיגיעו בקרוב מהחלליות ששוגרו לירח לפני חודש ויביאו תמונות ברזולוציה גבוהה)
    תהיתי אם לכתוב על תיאוריות הקונספירציה הללו אבל בסוף נטשתי את הרעיון.
    בשורה התחתונה זה אולי גם קצת עניין של אמונה. האם ישנן הוכחות לכך שמעמד הר סיני אכן התקיים? מה ההבדל בין הסיפורים? איך נבחר במה להאמין? נחליט לבד.
    הוכחה סופית לעניין הירח את תקבלי רק כשתכווני טלסקופ ענק לירח ותראי שם עקבות, עד אז רק "תראי ותשמעי" בעקיפין ותשארי סקפטית.
    אני מעריך את האנשים שתמיד מטילים ספק.
    לגבי 20 שניות – מדובר על מיכל הדלק המשמש לנחיתה. להמראה בחזרה היה מיכל דלק אחר.

    הנה כמה לינקים שעברתי דרכם בשיטוטי בנושא:
    http://he.wikipedia.org/wiki/תאוריית_הקשר_אודות_זיוף_הנחיתה_על_הירח
    http://news.nana10.co.il/Article/?ArticleID=131927
    http://www.hayadan.org.il/wp/moon-coמmspiracy-solved-091102/
    http://www.hayadan.org.il/wp/smartconsp040305/
    והקטעים הענקיים מכל:
    http://www.youtube.com/watch?v=rgG5s28fvM8
    http://www.youtube.com/watch?v=h4cjPHjFz5g

  6. מאת tsabar:

    ראיתי פעם סרטון וידאו של ניל ארמסטרונג יורד מהחללית, אומר את המשפט המפורסם ואז נשמעת חריקה והדלת של החללית נטרקת כמו דלת של מכונית.
    ניל מחפש בכיסים של החליפת חלל שלו ואז מבין שהוא לא לקח את המפתחות ועושה תנועות של "שיט".
    זה היה פארודיה מגניבה לקטע של "צעד קטן" וכו', שברור שהיא מזויפת. לצערי לא מצאתי אותה עכשיו שוב.
    גם הסרטון עם המנורה שהתעופפה על ניל לא חורג מתחום הפארודיה, שם רואים בבירור שתנועות האיש בתוך החליפה הרבה יותר "קלילים" (החליפה לא עבה וכבדה כמו חליפת חלל אמיתית) ושהמשקל שלו נורמלי לחלוטין (כבד, לא קופץ כמו בסרטונים האמיתיים).
    דבר שני, זה לא סביר שבמדינה שבה העיתונות והתקשורת חופשיים (לא כמו סין או איראן), סוד כזה שהיו מעורבים בו לכל הפחות עשרות רבות של אנשים יוכל להישמר במשך 40 שנה. מה גם שב-40 שנה מתו כבר כמה אנשים, ואם זה היה בלוף מישהו כבר היה מוציא את זה על ערש דווי, בסגנון הסוד של נעמי שמר על הלחן של "ירושלים של זהב".

  7. מאת tsabar:

    אה וכמעט שכחתי את ה-300 ומשהו ק"ג של אדמה וסלעים של הירח שהם הביאו איתם לכדור הארץ לשם בדיקות מעבדה, והכילו מינרלים שאין בכדור הארץ.
    והמראה שהם השאירו על הירח, שנאסא שולחים אליה קרני לייזר ומודדים כך את המרחק לירח. בעזרתה אנחנו יודעים כיום שהירח מתרחק מאיתנו בקצב של 3.8 ס"מ בשנה.
    בקיצור, יש מספיק ראיות…

  8. מאת tsabar:

    אה הנה מצאתי את הקטע של האסטרונאוט ששכח את המפתחות בחללית:
    http://www.youtube.com/watch?v=a7KNLl2Ush4
    והצילומים שהגיעו מהחללית LRO ששוגרה לפני חודש לירח מוכיחים שיש לאנושות דריסת רגל על פני הירח:
    http://www.hayadan.org.il/wp/apollo-landing-sites-photographed-2007098/

  9. מאת tsabar:

    באותו נושא, הדמיות של נאסא (מתוך יוטיוב):
    הדור הבא של חללית אל הירח
    בחזרה אל הירח
    נחיתה על מאדים

השארת תגובה