ליהנות מכל היתרונות (או: למה קוד פתוח תמיד יותר טוב)

אומרים שאם לינוקס היה דבר כזה מוצלח הוא היה כובש את העולם. לכן לא מאמינים שלינוקס היא מערכת הפעלה טובה.

לך תנסה להסביר לאנשים שטופי מוח, שסוכני המכירות של מיקרוסופט פשוט עושים את מלאכתם נאמנה.

תארו לכם עולם הזוי שבו קוד סגור הוא יותר טוב. אפרט איך:

אתה מתכנת מקצוען ויצירתי בחברה גדולה שמשלמת לך יפה על הקוד שאתה תורם למוצר שאותו החברה שלך משווקת.

באמצע היום אתה הולך לארוחת צהריים עם כל החברים במחלקה ואיזשהו חבר שואל אותך באיזה חלק אתה בקוד, איך ההתקדמות.

אתה עונה לו שאתה מתקדם יפה והוא אומר שהוא יקפוץ אליך אחרי האוכל לראות מה עניינים.

הוא בא אליך, מזיז אותך מהכסא ומתקן לך חלקים מהקוד שכתבת ומשפר אחרים, מוסיף כמה משפטים ורגע לפני שהוא הולך חזרה למקומו הוא זורק לך "אם תהיה בעיה דבר איתי אני אעזור לך עוד".

כעבור שעה מגיע הבוס שלך ושואל איך אתה מתקדם, אתה אומר לו "הנה, בוא תסתכל". הוא מציץ על המסך, מזיז אותך מהכסא ומתחיל לכתוב תוספות לקוד שלך. גם הוא זורק איזה מילה על עזרה לכשתצטרך.

אחה"צ אתה הולך הביתה וכמו הייטקיסט טוב וּוׁרקוהוליק בהתמחות אתה יושב במחשב הנייד ומתחבר לעבודה בזמן שהילדים משתוללים בסלון.

פתאום הבכור שלך, בן 16, נכנס לחדר העבודה הביתי המאולתר שלך, מציץ על הקוד ואומר "אבא, תן לי גם קצת". גם הוא מוסיף לך קטעי קוד, משפר את השיפורים של החבר מהעבודה ואפילו רושם כמה הערות לטיפול עתידי (TODO). לפני שהוא קם הוא מספר לך על תוכנה מסוימת שנמצאת באינטרנט, שיש לה פונקציה מסוימת שתוכל לעזור לך בכתיבת חלק מסוים לתוכנה.

מגיע הערב ונשמעת דפיקה בדלת, האורחים שבאו לשתות איתכם קפה נכנסים. האשה, מנהלת מכירות בחברת הייטק מוכרת, שואלת אותך מה חדש בעבודה ואתה מספר לה איך שכולם עוזרים לך. "אפשר גם?" היא שואלת אותך, ואתה מעיר את המחשב הנייד ממצב המתנה. היא מוסיפה לקוד שלך רעיון גאוני שלא חשבת עליו קודם, ואומרת שבאתר כלשהו יש מדריך מעולה לאלגוריתם שעושה דבר דומה למה שאתה כותב עכשיו.

ביום למחרת אתה מגיע לעבודה ובמשרד שלך אתה כבר מוצא את מנהל אגף משאבי אנוש בחברה יושב וכותב קוד במחשב שלך, תוך כדי שהוא משפר את מה שכתבה שם האורחת מאמש.

"מה אתה עושה פה?" אתה שואל אותו במקום לומר בוקר טוב. במקום למלמל משהו ולהיעלם אל האופק, הוא אומר לך שהואיל ויש לך הספק גדול ואתה כותב קוד ברמה מעולה, החל מהחודש הבא מעלים לך במשכורת.

אם כך היו עובדים בחברות שבהם כותבים תוכנות של קוד סגור, לעולם לא הייתי עובר ללינוקס. קוד סגור היה אז איכותי כמו קוד פתוח.

לסיום: בקוד פתוח ותכנים חופשיים, כלל האצבע שלי הוא: "מה שאני רוצה לעשות, כבר עשו לפני". לכן אוסיף שתומר כהן כתב על זה פה.

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

4 תגובות ל“ליהנות מכל היתרונות (או: למה קוד פתוח תמיד יותר טוב)”

  1. מאת Ddorda:

    פוסט גדול 🙂

  2. מאת לאה צחור:

    זוהי איזו שינוי תפיסה שאנחנו צריכים לעבור. מי שהיה בכנס של ויקיפדיה יכל לראות המחשה מאוד יפה של הלימוד כמו שהיה פעם (וגם היום ברוב המקומות) שנניח אם עבדו שלושה אנשים ביחד אז כל אחד כתב את הפרק שלו ואז איחדו ביחד ואילו הויקי שינתה את כל התפיסה.
    לצערי אפילו במקום שאני לומדת בו קשה לי להנחיל את החשיבה הזו לסטונדטים שלומדים איתי (וזה עוד נחשב החוג לטכנולוגיות WEB). הם לא מסוגלים לעבוד בלי 'חלוקת עבודה' ושברור מה כל אחד עושה
    אח, אין לי סבלנות לראות מה הילדים שלי יעשו עם התרבות הזו שהולכת ומשתנה. ויותר מזה, מסקרן אותי לראות את בני גילנו מזדקנים ולא מבינים שה'טכנולוגיה החדשה' הזו של הילדים היא לא טכנולוגיה אלא תרבות.

  3. מאת אורי שבתאי:

    מילים כדורבנות, בעז.

    באמת שהפוסט הזה גיבש את הגישה שלי למושגים. עד היום, חשבתי על כמה הקוד הפתוח הולך להשפיע וכו (ולוקח כדוגמה את פיירפוקס והתפתחותו), אבל לא ראיתי בפועל איך זה יראה.

    עזרת לי לראות קדימה, ואולי גם לפתח רעיונות בהתאם משם..

    יישר כח!

  4. מאת tsabar:

    הקוד הפתוח, בפשטות, מביא יתרון תכנותי למוצר.
    אם בקוד סגור אתה אחראי על חלק מסוים בתוכנה, אזי אתה בלבד אחראי עליו. כידוע, לא כל מתכנת הוא דג זהב, לכן פאשלות בקוד (במקרה הגרוע), או קוד לא הכי יעיל (במקרה הטוב) ישארו בתוך התוכנה עוד המון זמן. סתם אלגוריתם מבריק שלא חשבת עליו, פשוט לא יכנס לחלק שאתה אחראי עליו.
    בקוד פתוח המצב שונה: אם אתה לא חשבת על אלגוריתם טוב לפתרון בעיה מסוימת וכתבת כמו הצרות שלך, אזי מישהו אחר כבר יתקן את זה מהר מאוד. וזו הסיבה שקוד פתוח תמיד יותר טוב (ויותר יעיל, הן מבחינת זמן מעבד והן מבחינת נפח זיכרון).
    אפילו שחלונות ויסטה לא חכמה יותר מאשר גירסאות הלינוקס האחרונות, הקוד מספיק דפוק כדי לצרוך 1 ג'יגה זיכרון כדרישת מינימום.

השארת תגובה