שפעת חייזרים? מעט פרופורציות ידידי

ראיתם את הפרסומת החדשה "לא מסתכנים מתחסנים"?
אני לא יודע מה אתכם, כבר חודש ינואר ועוד לא שמענו על מגפה כללית בישראל. מה שכן שמענו זה על בהלה תקשורתית ברמות שקשה לתאר ועל כסף ממשלתי שהלך לטובת רכישת חיסונים וקמפיינים.
מישהו שם למעלה מאבד פרופוציות? למה שלא יספור את ההרוגים בתאונות הדרכים?

עיזרו לעצור את מגפת החיסונים! קיראו את הכתבה הזו.

תזכרו איפה שמעתם לראשונה על ההשפעה של שפעת התקשורת.

הקליקו על התמונה בכדי להגיע לאתר שפעת החייזרים

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

5 תגובות ל“שפעת חייזרים? מעט פרופורציות ידידי”

  1. מאת אריאל:

    כפרפרזה צינית על הכותרת שקישרת אליה: "אכל ארוחת בוקר ומת שלושה ימים לאחר מכן" או "קם באותו בוקר שבו מת" או אפילו "רגע לפני שהוא מת הוא עדיין היה חי".

    שפעת החזירים היא אכן לא מאוד קטלנית לעומת שפעת רגילה. אם זאת מאחר שזאת שפעת שלרוב האנשים אין שום סוג של חיסון נגדה לעומת שפעת רגילה שבה חלק גדול מהאוכלוסייה מחוסן באופן טבעי בגלל מפגשי עבר. ומאחר שזאת שפעת חדשה חולים בה יותר אנשים מאשר בעונת שפעת רגילה. ופה טמונה הסכנה.

    הסכנה היא לא לרוב האנשים שיחלו בשפעת שסביר שיעברו אותה בשלום. הסכנה היא לנשים בהיריון, חולי לב וריאות וכדו'.

    אפשר למנוע מגיפה אם מחסנים מספיק אנשים ומונעים את ההעברה. בקיצור אתה לא מתחסן בשביל עצמך אלא בשביל החברים/משפחה שלך.

    אני התחסנתי ועוד הרבה אחרים בישראל ולא היה לאף אחד שום תסמין משמעותי יותר מקצת כאבי־שרירים.

    אני מקווה שאתה מבין שכאשר מחסנים כמה מאות אלפי אנשים יש סיכוי שמישהו מאותה קבוצה ימות באותו הזמן מסיבות אחרות לחלוטין אבל בגלל שיש לנו הטיה שמשהו קורה לפני משהו הוא הסיבה לו אנחנו עלולים לחשוב שיש קשר סיבתי בין החיסון לבין המוות.

  2. מאת tsabar:

    אין לי שום דבר נגד החיסונים לשפעת החזירים (אינני מאמין בתיאוריות קונספירציה שנקשרו לחיסון הזה).
    מה שכן – ועל זה כתבתי – זה על הדרך שבה מפמפמים לציבור את "הסכנה" של שפעת החזירים. בעולם עדיין הרבה יותר אנשים מתים משפעת רגילה מאשר מזן יחיד (בינתים) של שפעת מסוימת. כותרות העיתונים שצועקות "עוד אחד מת מהשפעת" עושות עוול לכל אותם אלפים שמתים כל שנה מסיבוכי השפעת הרגילה.
    הבהלה התקשורתית לחלוטין אינה במקומה, וגם למשרד הבריאות יש בזה חלק. למרות שכולם הפחידו אותנו, אין פה מגפה של שפעת חזירים (טפו טפו, צדקה בסתר, חמסה חמסה, יריקה על חתול שחור ודפיקה על עץ).
    אבל הפרפרזה שלך הזכירה לי את המשפט האלמותי "קח את החיים בקלות, ממילא לא תצא מהם חי". 🙂

  3. מאת elidaian:

    אני עדיין לא מסכים איתך. תחשוב רק על הנקודה הבאה: אם לא היו מפחידים את הציבור כל כך משפעת החזירים, כולם היו מתייחסים אליה כאל שפעת רגילה (במידה מסויימת של צדק), ואז האנשים פשוט היו מזלזלים בה, וככה חלק גדול יותר מהאוכלוסיה היה נדבק, כי לא ננקטו אמצעי זהירות ולא התחסנו אנשים.
    זה עובד בצורה הפוכה: אם לא היינו מסתכלים על זה כמגפה, אז הייתה מתפרצת המגפה. בגלל שהסתכלנו על זה כמגפה, היא לא התפרצה. הרי המטרה של כל ההפחדה הזו היא למנוע התפרצות של מגפה. אז אין מגפה. אני חושב שהשגנו את המטרה, לא הפחדנו סתם אנשים.

  4. מאת tsabar:

    אלי, אתה צודק 100%. אבל העניין הוא בעצם בזה שגם אם הייתה מתפרצת "מגפה", היא לא הייתה שונה בהרבה משאר זני השפעת, שרוב האוכלוסיה ה"לא מוגנת" (שלא חוסנו) מבריאה ממנה אחרי שבוע.
    אבעבועות שחורות זה מגפה קטלנית, כולרה זה מגפה קטלנית. שפעת זה בקושי ליגה ג' לידם. בהתחשב בעובדה שרוב האוכלוסיה חוטפת כמעט כל חורף זנים שונים ומגוונים של שפעת, אין טעם להפחיד סתם.
    אני חושב שלפני כמעט שנה אולי הייתה סיבה לבהלה, שמתוך 30 מקסיקנים שחטפו אותה, 20 מתו. אבל אחרי שרואים שרוב החולים מבריאים ללא סיבוכים ולא צריכים הסגר מיוחד וכו', אין טעם להמשיך עם הפחדות שפעת החזירים. עדיף לפרסם את החיסונים הרגילים כמו כל שנה – רק שבמהדורת 2010 יכללו גם את שפעת החזירים – ולשלוח מכתבים אישיים לאנשים בקבוצות הסיכון.

  5. מאת elidaian:

    בועז, גם בזה אתה צודק. אבל חשוב לזכור שהעניין במגפה הוא לא רק כמות המתים, אלא גם כמות החולים. אתה לא רוצה להגיע למצב שבו חצי עולם חולה, ורובו מבריא לאחר שבוע או משהו כזה. אני חושב שחלק מהמטרה כאן הייתה למנוע מצב שבו רוב העולם חולה (למרות שלא בו זמנית), כי זה נזק מצטבר להמון אבל המון דברים.

השארת תגובה