- צבר – בלוג עם קוצים - https://tsabar.no-ip.org/blog -

ברכת החמה, ונגיעתה לאסטרונומיה ודת

מתוך התנ"ך, ספר בראשית, פרק א', המדבר על יצירת העולם (מצוטט מהאתר של מכון ממרא [1]):

יד וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים יְהִ֤י מְאֹרֹת֙ בִּרְקִ֣יעַ הַשָּׁמַ֔יִם לְהַבְדִּ֕יל בֵּ֥ין הַיּ֖וֹם וּבֵ֣ין הַלָּ֑יְלָה וְהָי֤וּ לְאֹתֹת֙ וּלְמ֣וֹעֲדִ֔ים וּלְיָמִ֖ים וְשָׁנִֽים׃ טו וְהָי֤וּ לִמְאוֹרֹת֙ בִּרְקִ֣יעַ הַשָּׁמַ֔יִם לְהָאִ֖יר עַל־הָאָ֑רֶץ וַֽיְהִי־כֵֽן׃ טז וַיַּ֣עַשׂ אֱלֹהִ֔ים אֶת־שְׁנֵ֥י הַמְּאֹרֹ֖ת הַגְּדֹלִ֑ים אֶת־הַמָּא֤וֹר הַגָּדֹל֙ לְמֶמְשֶׁ֣לֶת הַיּ֔וֹם וְאֶת־הַמָּא֤וֹר הַקָּטֹן֙ לְמֶמְשֶׁ֣לֶת הַלַּ֔יְלָה וְאֵ֖ת הַכּֽוֹכָבִֽים׃ יז וַיִּתֵּ֥ן אֹתָ֛ם אֱלֹהִ֖ים בִּרְקִ֣יעַ הַשָּׁמָ֑יִם לְהָאִ֖יר עַל־הָאָֽרֶץ׃ יח וְלִמְשֹׁל֙ בַּיּ֣וֹם וּבַלַּ֔יְלָה וּֽלְהַבְדִּ֔יל בֵּ֥ין הָא֖וֹר וּבֵ֣ין הַחֹ֑שֶׁךְ וַיַּ֥רְא אֱלֹהִ֖ים כִּי־טֽוֹב׃ יט וַֽיְהִי־עֶ֥רֶב וַֽיְהִי־בֹ֖קֶר י֥וֹם רְבִיעִֽי׃

פעם ב-28 שנים, ביום רביעי (שיוצא ב-7 באפריל במאה ה-19, ב-8 באפריל במאות ה-20 וה-21, וב-9 באפריל במאה ה-22), ע"פ האמונה היהודית השמש חוזרת למקומה המקורי בעת יצירתה ע"פ התנ"ך, והיהודים מברכים את "ברכת החמה". זה קורה בעוד 3 שבועות, בערב פסח (8/4/09).

כשחיפשתי מקורות יודעי דבר בגוגל לדעת יותר על ברכת החמה נתקלתי בהרבה מקומות שבהם אומרים שברכת החמה יוצאת בערב פסח ולכן יבוא המשיח בקרוב. אציין שאין לי דעה בעניין, ולכן אני נמנע מלהביא קישורים.

תמיד אני מעדיף לקרוא את ויקיפדיה, שם משתדלים הכותבים והעורכים להביא רק את העובדות ולסנן את הדעות האישיות.

אז מה זה המחזור של 28 שנים? כל אסטרונום מתחיל יודע שלשמש יש מחזור של 11 שנים.

טוב… המחזור של 11 השנים של השמש הוא מחזור של כתמי השמש. לא לגמרי קשור לעניין, אם כי קשור יותר לקרינה שלה והשפעתה על זוהר הקוטב [2] והפרעות לתקשורת אלקטרונית על פני כדור הארץ.

בדת היהודית מצוינים שני מחזורים: המחזור הקטן והמחזור הגדול.

"המחזור הקטן" של הירח, שאורכו 19 שנים, קשור לצימוד התאריך העברי לתאריך הלועזי כל 19 שנים, וכן לשנים המעוברות ע"פ הלוח העברי – אדר א' ואדר ב'. במחזור הקטן ישנם 7 שנים מעוברות – השנים שמספרן הוא 3,6,8,11,14,17,19 במחזור. ניתן לדעת בקלות על שנה כלשהי בלוח העברי אם היא מעוברת או לא – מחלקים את מספרה ב-19 ואם השארית היא אחד המספרים שלעיל אזי שנה זו מעוברת. שנה שעברה הייתה מעוברת, שכן ה'תשס"ח = 5,768. בחלוקה ל-19 נישאר עם שארית 11 ולכן היה אדר א' ואדר ב'. כמו כן המחזור הקטן קשור למחזוריות של ליקויי חמה ולבנה כל 19 שנים. המחזורים הללו הם נגזרות של מחזור הסיבוב של נטיית מישור מסלול הירח סביב כדור הארץ מ"מישור המילקה [3]", המישור שעליו מסתובב כדור הארץ סביב השמש. (עריכה: אני לא בטוח שזה לגמרי קשור. באתר נאסא [4] קראתי היום שלליקויי חמה ולבנה יש מחזור של 223 חודשים, שהם 18 שנים ו-11 ימים בקירוב, ועוד כתבה על הסארוס כאן [5], ואילו במחזור הקטן יש 235 חודשים, שהם בדיוק 19 שנים. מנגד קראתי גם באתר הידען [6] שזה כן קשור. אבל למה להכניס פה עניינים שחורגים מהנושא)

"המחזור הגדול" של השמש, שאורכו 28 שנים, קשור יותר לדת מאשר לאסטרונומיה.

בכל שנה טרופית [7] (=זמן סיבוב כדור הארץ סביב השמש. נקרא גם "שנת החמה", "שנה אסטרונומית", או בפשטות "שנה") יש בערך 365 ורבע ימים. לכן בשביל לקבל חישוב של ימים שלמים נצטרך לספור 4 שנים, שהם 1,461 ימים. בחישוב לפי שבועות זה יוצא 208 שבועות ו-5 ימים. לכן בשביל לקבל חישוב של שבועות שלמים נצטרך להכפיל ב-7, ולספור במחזור של 7*4=28 שנים. זהו המחזור הגדול.

ע"פ התנ"ך, גרמי השמיים נבראו ביום רביעי בשבוע, ולכן מציינים את ברכת החמה ביום רביעי, אחת ל-28 שנים, במועד הסיום של שנת החמה אשר יוצא באותה שעה ביום ובאותו יום בשבוע (יום רביעי) כמו בזמן בריאת העולם. על זה אומרים ש"השמש חזרה למקומה הבראשיתי".

תוכן הברכה: "ברוך אתה ה', אלהינו, מלך העולם, עושה מעשה בראשית".

אז איך יודעים באיזה שנה לברך את ברכת החמה? ע"פ הספירה היהודית אנו נמצאים בעיצומה של שנת ה'תשס"ט (שנת 5,769 לבריאת העולם). נחלק את המספר הזה ב-28 ונקבל שארית 1 – השנה של בריאת העולם.

בגלל נדירות הברכה (אחת ל-28 שנים), בפעם הקודמת שברכו את ברכת החמה עוד לא יכלתי ללכת ולברך, ועד הפעם הבאה שיברכו אני לא בטוח שאוכל ללכת ולברך, ולכן תמצאו אותי בכותל בירושלים בבוקרו של ערב פסח. תוכלו לזהות אותי שם בקלות – אני לא לובש שחורים.

קישורים נוספים:

ברכת החמה [8] באתר ויקיפדיה

ברכת החמה [9] באתר חב"ד

ברכת החמה [10] באתר ויקישיבה (הויקי של האתר ישיבה)

ברכת החמה [11] באתר דעת

ברכת החמה [12] באתר מכון התורה והארץ

ברכת החמה [13] באתר כיפה

כתבה באתר הארץ [14]