- צבר – בלוג עם קוצים - https://tsabar.no-ip.org/blog -

מטר המטאורים ג'מינידים

כמו תמיד באמצע דצמבר, מגיע לשיאו מטר המטאורים הגדול של השנה, הקרוי "ג'מינידים".

הפעם יש מספיק סיבות טובות לצאת ו"לחגוג" את האירוע במקום חשוך תחת כיפת השמיים:

* יום חמישי ורובנו לא צריכים לקום מוקדם ביום שישי.

* חנוכה – חופש עבור חלקינו (נו, טוב, רק לילדים ולמורים).

* לילה ללא ירח (ראש חודש טבת).

בשיאו של המטר – שהתחיל השבוע וכאמור יגיע לשיאו ביום חמישי – נוכל לראות ממקום חשוך עד כ-120 מטאורים ("כוכבים נופלים") בשעה.

אז מה צריך בשביל לבקש משאלות? מקום חשוך במיוחד (עדיף מחוץ לעיר), ושמיכה שאפשר לשכב עליה עם הפנים כלפי מעלה. טלסקופים ומשקפות לא יעזרו, ואין צורך בשום ציוד מיוחד.

תוספת למתקדמים: איך מצלמים מטאורים?

ראשית, כמו בכל צילום לילה עם חשיפה ארוכה, יש לדאוג מבעוד מועד לחצובה. העצלנים יכולים לוותר על חצובה בתנאי שיש להם צילום עם השהיה, ואז אפשר להניח את המצלמה על הקרקע עם הפנים כלפי מעלה. אין צורך בעדשות מיוחדות, למרות שעדשת "עין הדג" יכולה להועיל כדי לתפוס זוית גדולה יותר של השמיים.

לעומת המצב בד"כ, בו אנו רוצים לצלם כוכב בודד ונדרשים לעדשה טלסקופית, המצב הפעם הוא הפוך: מכיוון ש"כוכב נופל" חוצה את השמיים, אנחנו מעוניינים לראות זווית גדולה של השמיים כדי לראות את מסלול הנפילה כולו בתוך התמונה (לא להפעיל את תכונת הזום). שנית, מכיוון שאנו לא יודעים איפה בדיוק תהיה הנפילה הבאה, אזי לפי הסטטיסטיקה – ככל שנראה יותר שמיים במצלמה, ככה גדל הסיכוי שהמטאור ישאיר את רישומו בתמונה.

ככל שנצא למקום חשוך יותר נוכל לצלם תמונה בחשיפה ארוכה יותר. זיהום אור מעיר קרובה יכול לגרום לשמיים להיראות בהירים בחשיפה ארוכה במיוחד.

זמן חשיפה: מומלץ לחשוף למקסימום האפשרי התקני של המצלמה. רכיב CCD מתחמם ויכול להיהרס אם זמן החשיפה מגיע לדקה שלמה – אז לכל אלו שמשתמשים ב-CHDK [1] ודומיו מומלץ להיזהר (גיא שפר כתב בעבר "סקריפט מטאורים" ל-CHDK [2]). זמן חשיפה מקסימלי נע במצלמות סטנדרטיות בד"כ בין 10 ל-15 שניות לתמונה בודדת.

למי שיש מצלמה שיכולה לצלם המון תמונות ברצף, זה הזמן להפעיל את התכונה הזו: כוונו את המצלמה לזמן חשיפה מקסימלי ותנו לה לצלם תמונות ברצף.

הצילום וההמתנה למטאור יכול להיות מתיש, וכדאי לדאוג מראש לסוללות נוספות למצלמה. יכולות לעבור כמה שעות עד לצילום מוצלח שאינו כמה פיקסלים בהירים בתמונה שחורה.

אם זיהיתם מטאור יפה בזמן שהמצלמה עבדה, בדקו את המצלמה 🙂

נקווה למזג אוויר טוב ולא מעונן וגשום, למרות שהתחזית, לצערי, אומרת אחרת.