- צבר – בלוג עם קוצים - https://tsabar.no-ip.org/blog -

הוט רוצים לתבוע אותי על פיראטיות? בואו ניפגש בבית המשפט

הסיפור החל לפני כמה חודשים, עת קיבלתי טלפון מנציג מכירות של הוט. הוא ניסה למכור לי טלויזיה כי אני לקוח שלהם בטלפון ובאינטרנט. טריפל הוט עם סדרות פשע ובלי התחייבות. הוא שאל אותי על הרגלי הצפייה שלי בטלויזיה ואני אמרתי לו את האמת הפשוטה – "בערך פעם בחודש, חדשות הערב של ערוץ 2". הוא לא הצליח למכור לי טלויזיה בכלבים כי באמת אין אצלי מי שיצפה. במילים אחרות: אם ננסה לספור את כמות השעות השנתית שאשתי ואני מבלים בבהייה מול מכשיר הטלויזיה, עוד ישארו לנו אצבעות עודף.

אחרי שבועיים בערך מתקשרת אלי נציגה של הוט ושוב שואלת אותי שאלות על הרגלי הצפייה שלי. ושוב אמרתי את אותו הדבר: גברת, יש לי את ערוץ 1,2 ו-10 וזה כבר שני ערוצים יותר מידי. אין לי צורך בעשרות ערוצים. יש לי טלויזיה ישנה מלפני 20 שנה וזה מספיק לי. ואז היא הפכה כיוון: "תשמע, הגיע אלינו מידע שחיברת טלויזיה לשקע של הוט שיש לך בבית. הצפייה בערוץ 10 היא לא חופשית בצורה אנלוגית, ואתה למעשה מחובר בצורה פיראטית לערוצים שלנו. יש לך שתי אפשרויות: או שאני מעבירה את הטיפול בך למחלקה המשפטית, או שאנחנו נוותר לך על כל הזמן שראית כבלים בצורה פיראטית, בתמורה להתחברות שלך לטלויזיה בכבלים בצורה חוקית לפחות ל-3 חודשים, בתשלום חודשי של פחות מ-200 ש"ח לחודש. זה בלי התחייבות ואתה תוכל להתנתק אחרי 3 חודשים. אה, ו-", הוסיפה נציגת הוט כדרך אגב או שלא, "ומאוד כדאי לך להתחבר בצורה יפה ואנחנו נוותר לך, הרי התחברות ל-3 חודשים תעלה לך פחות מ-600 ש"ח, ואילו שכר טרחת עורך דין וקנסות שיטיל עליך בית המשפט על התחברות פיראטית יעלו לך הרבה יותר".

אכן חסרי בושה

אכן חסרי בושה

האזרח התמים, ברגע הראשון שהוא שומע שחברה גדולה רוצה לתבוע אותו, הוא נבהל ונלחץ ועלול גם לעשות שטויות. אני מאמין שזו תגובה ראשונית של רוב האזרחים הפשוטים*. גם אותי זה מלחיץ, במיוחד לאור העובדה שהיא רצתה עכשיו ומיד מספר פקס למשלוח מסמכי התחברות לחתימה. ולא, אין לי יום-יומיים לחשוב מה אני רוצה לעשות, התשובה שלי לכאן או לכאן צריכה להיות מיידית.

לאחר דין ודברים של כמה דקות, הכחשות נמרצות שלי, שכמובן לא עזרו לנציגת הוט להבין שאולי נפלה פה טעות, ושאין לי אפשרות לראות עשרות ערוצים כי הטכנאי שם פילטר בארונית שלהם, ושאני לא מבין מה לא בסדר בלראות ערוצים שמשודרים ממילא חופשי באוויר – הגם שכיום רק באפנון דיגיטלי – אמרתי לה שבואי נדבר יותר מאוחר.

לא אלאה אתכם בסיפורים עד כמה קשה להוריד מהקו נציגת הוט שדורשת תשובה מיידית. לטענתה, היא עוד רגע כבר מעבירה את התיק שלי למחלקה המשפטית אם אני לא אומר לה בשיחת הטלפון הזו שאני מעוניין בהסדר. מה שעזר לי לבסוף לנפנף אותה בלי להחליט בו במקום החלטה מאוד גורלית, הייתה שעת הצהריים והטענה שאני צריך להמשיך לעבוד.

למי שחווה את הלחץ העצום שמפעילה חברת הוט על מנוייה בטלפון ו/או אינטרנט אך שאינם מנויים לטלויזיה דיגיטלית רב ערוצית, כבר יודע שברגע שהם "מתלבשים" עליך, אתה ממש בצרות. העובדה ה"זניחה" שיש לך אפשרות לראות רק את הערוצים שהפילטר שלהם מאפשר לך איננה נלקחת בחשבון, ואפילו אם בכלל לא תחזיק בביתך טלויזיה לא תוכל לשכנע אותם שאין לך אחות. סיפורים על נציגי הוט שדופקים חזק על הדלת בשעות לילה מאוחרות אינם חדשים (יש כאלו משנת 2006 [1], 2007 [2], 2009 [3], עוד 2009 [4], 2010 [5], 2011 [6], עוד 2011 [7], וזו רק רשימה חלקית).

נציגים של הוט המשיכו להתקשר אלינו כל יום, ולפעמים יותר מפעם ביום. הם שלחו אלינו את המסמכים לאימייל כי אין לנו פקס (אני מתנצל, אבל שנות ה-90 נגמרו), והצלחנו למשוך כמה ימים בלי לחתום להם על המסמכים.

ויצאתי למסע משלי – עכשיו אני, צבר אחד קטן וקוצני מול חברה ענקית ודורסנית, שמגובה בסוללת עורכי דין. הואיל ואינני צופה בסדרות הפשע של הוט, אני לא מתכוון לשלם להם איזשהם "דמי כופר". אני יודע שידי נקיות, ועם יד על הלב אני יכול לספר היום לכל העולם שאם הפילטר של הוט לא היה מעביר את ערוץ 10, באמת שזה לא היה משנה הרבה את התמונה. גם ערוץ אחד ויחיד היה מספיק, שכן הדבר היחיד שלשמו הדלקנו טלויזיה הוא להתעדכן בחדשות היום מידי פעם (אני חושב שאחת הפעמים האחרונות שהדלקנו את הטלויזיה הייתה כדי לראות את השריפה בכרמל).

בשעות לילה מוזרות, אחרי המון שעות של התרוצצויות בעבודה בדרכים ובבית, במקום ללכת לישון כתבתי מכתבים לכל מי שחשבתי שראוי לקבל ממני מכתבים. אם זה לגופי תקשורת, המועצה לצרכנות, אמון הציבור, משרד התקשורת, פורומים שונים באינטרנט, ועוד – כל מי שחשבתי שיכול לעזור לי מולם. שעות רבות ישבתי על האינטרנט, אבל לבסוף עשיתי את הלא יאומן והורדתי אותם מהגב שלי בלי לשלם להם דמי כופר ובלי ללכת איתם לבית המשפט. כלומר – לפחות לא בעמדת הנתבע.

על המסמך שהם שלחו לי לחתימה לא היה כתוב סתם "חיבור לטלויזיה רב ערוצית", אלא נוסף שם בכתב יד "הלקוח מחובר בפועל וצופה". וואו – אם כבר פיראטי, אז עד הסוף. באותיות הקטנות כתוב שיש התחייבות ל-12 חודשים, למרות שהנציגה בטלפון אמרה שאין התחייבות וזה רק ל-3 חודשים ואני אוכל להתנתק לאחר מכן.

חתימה על מסמך כזה היא כמו הודאה על רצח שלא בוצע. נקודה. את זה אני ידעתי ולכן לא חתמתי וניסיתי למשוך עוד כמה ימים. הסיבה שרציתי למשוך כמה ימים היא כדי שבמשרד התקשורת יגיעו למכתב ששלחתי. אני יודע שלוקח להם כמה ימים להגיב. ואז הגיע היום –

צהריים נוספים, יום עבודה, ופתאום עוד טלפון. הפעם נציג מפניות הציבור של הוט. "למה שלחת מכתב לפניות הציבור", הוא שאל אותי כאילו הוא לא ידע במדויק מה כתבתי (למה אתה מתקשר? אתה לא יודע מה הסיבה?) הסברתי לו את סיפור ההתעלקות והוספתי לו עוד פנינה: לא רק לגופים צרכניים, למשרד התקשורת ולעיתונות שלחתי מכתבים, אלא גם אליכם שלחתי מכתב – דרך אתר "נתק", עם בקשה מפורשת להתנתקות ע"פ חוק לא יאוחר מ-3 ימים, והנה חלף לו למעלה משבוע ואני עדיין מחובר ומשלם טבין ותקילין. "אין בעיה, אני מעביר את הפניה לנציג של מחלקת ניתוקים ויחזרו אליך בתוך חצי שעה".

מיותר לציין שעד עצם היום הזה לא עברה חצי שעה.

החל מאותו יום לא שמענו עוד מהוט. האם היינו אי פעם מחוברים פיראטית? את זה אפילו הם כבר מכחישים. תגובת הוט למכתב הנזעם שיצא ממשרד התקשורת היה משהו שעד היום אני לא יודע אם לצחוק או לבכות ממנו. מעולם לא הייתה איתי בעיה – כך נכתב – אינני לקוח בעייתי ואין לי חיבור פיראטי לטלויזיה. הם בסך הכל הציעו לי להתחבר לטלויזיה רב ערוצית בכבלים.

תגובה מעניינת, למרות שגם אם הייתי חייזר מעולם אחר, הייתי מתקשה להבין למה לקוח שמקבל הצעה תמימה להצטרף לטלויזיה הרב ערוצית יפנה בתלונה למשרד התקשורת.

מצויד בהקלטות של שיחות, שלפעמים ארכו גם יותר מחצי שעה, שכוללים גם איומים מפורשים על תביעה מתקרבת מצידם, ומגובה במכתב ממשרד התקשורת על כך שהוט לא רואים בי צופה פיראטי (כי הכי חשוב להיות עקבי 🙂 ), ביחד עם הפקס ששלחתי מאתר נתק ואישור הקבלה שלו, ואז הכחשה ששלחתי פקס (שנות ה-90 כבר חלפו, לא?), אני מגיע עם הוט לבית המשפט – אבל על דוכן התובע.

אינני "שועל קרבות ותיק" של בתי משפט. אם למישהו יש ניסיון עם בתי משפט לתביעות קטנות, אני אשמח לשמוע. אם למישהו יש ניסיון עם בתי משפט בכלל, אשמח לקבל עצות.

לכל הקוראים הקבועים וגם לקוראים העתידיים שיגיעו הנה מגוגל כשהוט "יתקעו" אותם – השורה התחתונה היא שאם לא פרצתם לארון תקשורת של הוט אז אתם חפים מפשע. אל תתנו להוט "לרכב" עליכם, כי הם יכולים לאיים ולאיים אבל בבית המשפט יהיה עליהם להוכיח שאתם עשיתם משהו אקטיבי ולא חוקי. גניבה היא מעשה פלילי, ואם הוט אומרים לכם שאתם גנבים (ולכן כדאי שתתחברו אליהם) – אתם יכולים לשלוח אותם להגיש נגדכם תלונה בתחנת המשטרה הקרובה. אם לא עשיתם שום דבר רע, אין לכם ממה לפחד – הם לא יתבעו אתכם. בנוסף, הייתי ממליץ על שליחה מיידית של מכתב דחוף למשרד התקשורת, המועצה לשידורי כבלים ולווין (בטופס כאן [8]), ועדיף גם לאמון הציבור (כאן [9]) ולמועצה לצרכנות (כאן [10]). וכן – גם כמה גופי תקשורת גדולים לא יזיקו. מי אמר שומר מסך עם אמנון לוי ולא קיבל כתבה על הוט [11]?

עדכון: תבעתי בבית משפט לתביעות קטנות [12].

* אינני משתמש בביטוי "האזרח הקטן". אנו האזרחים איננו קטנים כלל ועיקר, והוכחנו את זה יפה בקיץ האחרון. מעתה אימרו "האזרח הפשוט".