מי מכניס את ידו לכיסי?

מקרה אמיתי שקרה לי מול חברת הסלולרי שבה אני מנוי (זה מפתיע מישהו?)

אני אוהב מספרים. יש לי ראש לזה, ואני מתעמק בכל חשבון המוגש לי ע"פ חוק ומנסה להבין על מה אני מוציא את מיטב כספי. לא תמיד אני מצליח: במיוחד בשנים האחרונות, כידוע, חשבון הסלולרי הפך לבלתי קריא בעליל גם לאנשים שיודעים חשבון יותר מאשר את לוח הכפל.

אני גם מבין קצת באינטרנט. גולש פה ושם ומשתדל לא ליפול לחורים מלכודות ובעיות. וירוסים כבר לא מפחידים אותי, אבל משנה זהירות עדיין נדרש כנגד, למשל, פישינג (אתרים המתחזים לאתר מוכר, לדוגמא אתר בנק, ואחרי הקלדת הסיסמא החשבון שלכם יתרוקן). בד"כ אני גם מצליח.

ההתחלה

יומ'חד ישבתי לי, רחוק מהבית, עם עוד אנשים לאכול ארוחת ערב. באמצע האוכל הגיע אלי SMS, ממספר רגיל לגמרי ברשת סלקום (לא 1234 או חברים שלו בעלי 4 ספרות). הייתה שם בדיחה נחמדה ואני קראתי והחזרתי את הטלפון לכיס. חשבתי שזה חבר שהחליף מספר ושולח לי בדיחה כדי שאבין את הרמז ואתקשר לשאול מי זה. לא התקשרתי, וציפיתי לתקשורת נוספת ממספר זה. שיחקתי עם האלמוני את המשחק שלו, ושמרתי את המספר תחת השם המגניב: "לא ידוע".

כעבור חודש לא שמעתי מאף אחד מחברָי על החלפת מספר, אבל פתאום קיבלתי עוד בדיחה ממר "לא ידוע". ואחרי שבועיים עוד אחת. אני מכיר את השיגועים הללו: מי שרוצה להתקשר אליך – אבל על חשבונך – יעשה בדיוק את הצעד הזה (בעגה קוראים לזה "צלצול ניצול": חבר מתקשר אליך צלצול אחד ואתה מחזיר לו טלפון עם השאלה הנדרשת "מה רצית?". זה לא עובד עלי).

במקביל שמתי לב בחשבון הטלפון לכמה שקלים שיורדים על שירותי תוכן מספק חיצוני. מכיוון שאלו היו שקלים בודדים, התעלמתי. באותו זמן הייתי רשום לעוד איזה שירות של הספק הסלולרי אז חשבתי שזה קשור (החשבון הרי קריא בערך כמו כתב הרונגו-רונגו של ילידי אי הפסחא).

אחרי כמה חודשים, שבהם מן הסתם עלתה בהדרגה כמות הבדיחות שקיבלתי בלי שניסיתי לבדוק את זהות השולח, וגם עלתה בהדרגה כמות השקלים ששילמתי עבור "ספקי תוכן חיצוניים" בחשבון הסלולרי ("שיטת מצליח"), ועדיין לא לגמרי קישרתי כי אף אחד לא אמר לי שמר "לא ידוע" מחייב אותי בסכום "לא הגיוני" על כל SMS עם בדיחה.

הבירור

ואז נמאס לי והתקשרתי לספק הסלולרי שלי לשאול מי מכניס את ידו לכיסי. התשובה כמובן הייתה קצת מגומגמת ומשהו בסגנון "זה כתוב לך בחשבונית, שם החברה שהיא צד ג', צור איתם קשר ותברר על מה חייבו אותך".

"אבל עם חברה צד ג' לא יצרתי קשר, לא חתמתי על חוזה, אין להם את פרטי כרטיס האשראי שלי ולכן הם לא מעניינים אותי", ענה הלקוח, הידוע בכינויו צבר, והתעקש עד ש…

אחרי כמה חודשים של שיחות כאלו ומעבר ממנהל למנהלת, וממנהלת למנהל, תוך עקשנות מצידם שאני צריך ליצור קשר עם חברה צד ג', ואיומים מצידי על כך שאפנה לתקשורת לפני שאפנה לחברה צד ג', שלחתי לבסוף פקס התראה לחברת הסלולר ואז הם הבינו עד כמה אני רציני והתקפלו. יומיים אחרי שליחת הפקס קיבלתי טלפון מנציגה מספיק בכירה – כ"כ בכירה, עד כדי כך שהיה לה במשרד טלפון עם קו יוצא (כנראה חייגה 9) ואפילו, כמה מוזר, את המספר של ספק שירותי תוכן חיצוניים הקרוי בכתבה זו "צד ג' ".

התוצאות

היא העלתה אותו לשיחה, שאותה לא שמעתי (גם לכם עולים באף ריחות של קונספירציה על קשר מסריח בין חברת הסלולר לבין צד ג'?), ולאחר כמה דקות חזרה אלי ואמרה שנרשמתי באינטרנט לשירות של בדיחות.

"מהההההההה?" הייתה התשובה שלי, "בדיחות אומנם קיבלתי, אך מעולם לא נרשמתי".

"דבר איתם, אולי הם יחזירו לך את הכסף", תשובה קצרה וקולעת המציינת בבירור כי אכן מדובר בשיטת מצליח.

לא התקשרתי אליהם עד עצם היום הזה, וחברת הסלולר מיודעת על כך שאני שומר את כל הזכויות לתבוע אותם אם ארצה בכך, וגם לפנות לאמצעי תקשורת המונים. בינתים, אחרי שנה שרק חברים קרובים שומעים על כך, הגיע הזמן לפרסם את זה קצת יותר.

סיכום

ביקשתי לנתק את כל המשפחה (אני מיופה כֹח שלהם) מגישה ל"ספקי תוכן חיצוניים". מאז גם הפסקתי לקבל הודעות מהאוניברסיטה על ציוני מבחנים והודעות תזכורת על תקופות הרשמה, וכשהתקשרתי לחברת הסלולר לבקש שיאשרו לאו"פ לשלוח לי הודעות דרך ספק התקשורת החיצוני שלהם, או שלפחות יאפשרו הודעות שאני לא משלם עליהם, נציגת החברה הודיעה כי אי אפשר לעשות חיבור סלקטיבי לספקי התוכן החיצוניים.

"אם הבחירה היא בהכל או לא כלום, אני מעדיף לא כלום". מאז אני לא מקבל הודעות SMS מהאו"פ, ולא יכול להצביע לכוכב נולד או לאח הגדול. לא נורא, יש מספיק פראיירים שמצביעים לתוכניות האלו (או אולי: יש מספיק פראיירים שרואים את התוכניות האלו).

מוסר השכל

תמיד, אבל תמיד, תבדקו את החשבונות שלכם. אל תצאו פראיירים. תמיד יש את אלו שמנסים לסחוב לכם עוד כמה שקלים שלא מגיעים להם, ובלי בדיקה מדוקדקת לעולם לא תדעו אם יש מי שמעז להכניס את ידו לכיסכם.

*הערה: בכוונה אני לא כותב את שמה של החברה הסלולרית, ולא כי אני מפחד מתביעה אלא כי אני יודע שהתופעה קיימת בכל החברות. אני ממליץ לכולם להתנתק מהשירותים הלא-נחוצים הללו, בלי קשר לחברה הסלולרית אליה אתם קשורים. גם סוחטים אתכם על גלישה ועוד כל מיני דברים שלא ידעתם, ולכן גם זו סיבה מספיק טובה להשתמש במכשיר שתומך אך ורק בשיחות וSMS.

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

14 תגובות ל“מי מכניס את ידו לכיסי?”

  1. מאת idan44:

    אכן סיפור טוב!

    גם לי קרו מקרים דומים,
    אחד דיי מעניין אפילו:
    הלכתי עם החבירם אל בית קולנוע בסביבות הלילה ( ראינו סופרהירו. ) ! בקופה שילמנו על 3 כרטיסים כמובן, רק שאז סגרו אותה ( סוף יום עסק לקופא. ) והבנו שלקחו עוד 2 שקלים!
    דפקנו על החלון, וביקשנו בנימוס אם יוכלו לבודק, הקופאית זוכרת את הכרטיסים והמידע, אך כמובן אמור " תביאו קבלה! " אמנו להם שלא קיבלנו שום קבלה! והם אמרו לנו לבדוק ועד אז החל הסרט…
    לאחר הסרט, אמי החזירה ואתי ואת החברים ( אמצע הלילה ובמקום רחוק זה לא כיף! ) וישבנו וחישבנו.
    גילינו שגילגלו עלינו 2 שקל!
    ומה עוד? שרימו אותנו! הכרטיסים בבית הקולנוע הם הקבלה!

    עד היום לא קיבלנו את הכסף….
    אבל דבר אחד למדנו – תמיד לבדוק את העניין או להתקשר אל מבוגר שיודע טוב טוב על הנושא…

    אגב, גם אצלי חסומים שירותים שונםי למיניהם, ואני פותח SMSים רק מחבירים ידועים או עם נושאים שאני ידוע שהם הגיוניים ( כמו "אחכה לך בחוץ בשעה 7 X" כאשר X הוא החבר! ) !

    אגב, אם לא פותחים את ההודעה לא מחויבים עליה!

    וסתם לכיף, רק בשנה שעברה שלחתי את הSMS הראשון שלי ועד היום בקושי שלחתי 10-20 SMSים….
    אני עדיין נגד ומשתמש בזה במקרים נדירים יחסית…. ( או בטלפון עצמו. )

  2. מאת Ddorda:

    גם אני די נגד מכשירים סלולאריים. כל ההפחדות בנושא לא ממש עוזרות לי לקבל החלטה חיובית לשימוש במכשיר שכזה, ובעצם עד היום רק פעמיים החזקתי במכשיר (וזה בלחץ החברים והמשפחה), ועד היום הוצאתי פחות מ־200 שקלים על שימוש בסלולארי, תוך שלוש שנים פחות או יותר…
    ייתכן שהמצב ישתנה במקצת כשיהיה לי אופןמוקו… נחייה ונראה 🙂

  3. מאת idan44:

    מסכים עם דור מילה במילה!

    אצלי, יש את המכשיר הישן של אמא ( וההורים עברו אל מכשירים חדשים בגלל חבילה לפני כן היו להם פלאפונים עם צג לש מחשבון. ) !

    אצלי יש ילדים בכיתה שמקבלים חשבונות של 800 שקל! ואינ לא מבין איך?! אינ בקושי מקבל 5 שקל בחשבון….

  4. מאת shooshooo:

    אם אוכל להציע משהו…
    יש לך דרך ליצור קשר עם חברת "צד ג'" בע"מ?
    דרוש מהם עותק של האישור שנתת להם לשלוח לך מידע (אם אין לך, דרוש מחברת הטלפון. אם לא יתנו לך, הפעל את הצעד הבא ישירות נגדם).
    באין אישור כזה (פעם ביקשתי אישור כזה מחברת כרטיסי אשראי, לאחר קבלת SMS פרסומי. הסתבר לי שהם הגניבו את האישור ע"י חוזה מתחכם שבמקום אחד מסומן X על משהו שאומר אני מאשר גם את הסעיף ההוא, שנמצא כמובן במקום אחר במסמך. נבזי, אבל חוקי. בכל אופן, מעולם לא קיבלתי תגובה מהירה כל כך מחברת האשראי, כאילו הבערתי אש מתחת לכיסאות שלהם…), פנה לבית משפט השלום הקרוב למקום מגוריך, מלא טופס תביעות קטנות עם דרישה לתשלום 1000 ש"ח על כל SMS שקיבלת מאז יציאת החוק למניעת דואר זבל. אתה לא צריך להוכיח כל נזק ולחברה יש רק אפשרות אחת להתגונן – להציג בפני בית המשפט אישור חוקי שביקשת את המידע הנ"ל (ולכן אני מציע את השלב הראשון – לוודא שאין להם אישור, או שהוא לא חוקי).

  5. מאת פלי:

    אני עדין לא חיי בשירות עצמי אבל זאת בהחלטה כתבה שאזכור לעתיד.

  6. מאת tsabar:

    דור, עידן – כבר שנים שאני נשוי ואומר: אם לא הייתי נשוי לא היה לי סלולרי.
    שושוו – הסיפור היה לפני יציאת החוק נגד ספאם. אני גם לא בטוח אם החוק הזה יתפוס לספאם. הסיפור נגמר בינואר האחרון.
    ההבדל בין חברת כרטיס האשראי לבין חברת הסלולר, זה שעם חברת האשראי אפשר לדבר, ולא מפנים אותך קודם כל לחברה שבה קנית את המוצר. גם לי היה פעם "חוב" מוזר בחברת האשראי וכשהתקשרתי ואמרתי שלא החתמתי את הכרטיס במקום ובזמן המצוין בטופס, אז קודם כל זיכו לי את החשבון וחסמו את הספק "עד לבירור העניין", תוך כדי שהם מודיעים לי שאם יתברר שכן איפשרתי לספק הנ"ל לחייב אותי, אני אשלם עמלה על הטיפול המיותר שלהם. והסכמתי.
    אבל חברות הסלולר בארץ מעדיפות את אותן חברות צד ג' כי כנראה הן מכניסות לחברות-האם הרבה כסף.
    על החשבוניות של אותה תקופה היו מצוינים הפרטים של אותה חברה (unicell, או cellact – שתיהן חטאו אצלי) ובחרתי לא לפנות אליהם. שמעתי על מקרים אחרים שבהם לקוחות כמוני שביקשו הוכחה על הרשמה קיבלו קובץ אקסל עם המספר טלפון שלהם ועוד כמה פרטים לא מעניינים, אבל בלי מספר אסמכתא, תאריך ושעה, מספר IP, וכו'…

  7. מאת idan44:

    בועז, בועז, מתי תלמד.
    הדרך היחידה לפתור בישראל בעיות זה באיומים!

    כמו שעשית, אתה שולח לחברה פקס עם המכתב והמידע ושאם לא יעשו משוה תצטרך להגיעה אל "מקומות לא נעימים" או "להשתמש בוכח החוק" ותאמין ליש החברה הייתה מחייגת אליך עוד קודם לכן והייתה נותנת לך גם פיצוי!

  8. מאת tsabar:

    עידן44 – בן כמה אתה, אם אפשר לשאול?
    אני מאחל לך שכשתגיע לגילי המופלג לא תהיה עייף כמוני ממלחמות כאלו נגד כל העולם…

  9. מאת akiva:

    "• חברות התוכן טלכלל וסלקט יפצו את לקוחות סלקום ופרטנר שקיבלו הודעות SMS מאתר האינטרנט פופיק וחויבו בתשלום על קבלת ההודעות. סכום הפיצוי הכולל מוערך ב-4.5 מיליון שקל."
    ידיעה בנענע מכאן:
    http://net.nana10.co.il/Article/?ArticleID=657366
    (בקטע מסרונים).
    אלו החברות ששלחו לי בעבר את השטויות שלהם וחיבו אותי, מעניין אם עכשיו אני יקבל את השקלים האלה חזרה…

  10. מאת קרן:

    טוב לדעת…

    ועוד יותר טוב לדעת מה ש idan כתב: שאם לא פותחים את ההודעה לא מחוייבים עליה.

    כך, במקרה דומה, כמו אצל "צבר" שהכניס את המספר לזיכרון תחת השם "לא ידוע", ואז החל מהפעם השניה הוא פשוט יתעלם מההודעות ולא יחוייב.

    זו ממש רמאות והונאה !

  11. מאת tsabar:

    הבעיה היא אם כך במכשיר עצמו: אם לא תפתחי את ההודעה איך תמחקי אותה (כניסה לתפריט ההודעה והמחיקה נעשה מתוך ההודעה עצמה)
    אבל זה לא לגמרי נכון: זה תקף בהודעות מולטימדיה שיש להם קישור לאינטרנט, ואם פותחים אותם אז המכשיר גולש לאיזה אתר שמחייב הון על ההורדה של ההודעה. זו גם הונאה בפני עצמה. מה שאני קיבלתי זו הודעת SMS רגילה שאפילו אם הטלפון היה כבוי במשך כל החודש הייתי מקבל את החשבון.

  12. מאת טל:

    גם לי קרה מקרה דומה החודש, כיוון שחשבתי שמדובר בספאם, ישר התקשרתי למפעיל שלי וביקשתי לחסום את כל דרכי הגישה אליי (פרסום) מחברות צד ג' וגם מהמפעיל עצמו. כשהגיעה החשבונית ובה חיוב של 6 שקלים על SMS יחיד, רתחתי ומייד הרמתי טלפון למפעיל, לצד ג' וגם לחברה שלטענת צד ג' היא החברה בה נרשמתי. לסיכום, הם יזכו אותי ולא יוכלו לשלוח לי יותר הודעות. עכשיו כשאני קורא את התגובות, אני מצטער שלא הפעלתי את עורך הדין שלי, מתאים לי לחייב אותם ב1000 ש"ח על הSMS הפירסומי שלא ביקשתי.

  13. מאת shimi810:

    "unicell, או cellact"

    גם אצלי הם מופיעים, מבלי שאני מקבל הודעות מהם…
    עדיף לחסום או לפנות לצד ג'?

    אגב, הלוואי עליי להגיע למצב של דור, זה חיסכון עצום בהוצאות.

  14. מאת tsabar:

    עדיף לחסום לחלוטין את "ספקי תוכן חיצוניים" בחברה הסלולרית. להתקשר לחברה שמחייבת אותך לא תמיד יעזור.
    שים לב שאם תבחר לעשות את זה, לא תוכל לשלוח סמסים לתרומות 10 ש"ח, לא להצביע בכוכב נולד, ולא לקבל הודעות עם בדיחות או אסטרולוגיה יומית. תוכל לשלוח ולקבל רק סמסים מחברים.

השארת תגובה