רשת הטלפוניה לעומת רשת האינטרנט: מיתוג מעגלי מול מיתוג מנות

בכתבה הקודמת כיסיתי את מבנה רשת האינטרנט. אנסה לכסות את מבנה רשת הטלפוניה ועל ההבדלים ביניהם (רשת הטלפון של בזק, לא של הוט ולא של מפעילים אחרים על תשתית האינטרנט).

אמר לי פעם מישהו חכם: "רשת הטלפוניה היא רשת חכמה עם מכשירי קצה טפשים, ורשת האינטרנט היא רשת טפשה עם מכשירי קצה חכמים".

עכשיו אסביר: לעומת השיטה שבה מעבירה רשת האינטרנט את המידע מנקודת קצה אחת לנקודת קצה שניה ע"י מיתוג מנות, כך שלכל מנת מידע מוצמדת כתובת השולח וכתובת המקבל (מנת מידע היא "מכתב קטן" המועבר בין 2 מחשבים, למשל הודעת איסיקיו, או קובץ קטן, או כל סוג מידע אחר באינטרנט), רשת הטלפוניה הישנה פועלת ע"י מיתוג מעגלי. מיתוג מעגלי אומר שברגע שאני כלקוח בזק מדבר עם חבר אחר שלי ברשת בזק, בין שני מכשירי הטלפון שלנו יש "מעגל סגור", כמעט כמו שמתג (מפסק/סוויץ') שנסגר מעביר חשמל לנורה שנדלקת.

על תשתית בזק יש עוד כמה מיתוגים, וישנם עוד הרבה שכנים שלי שסוגרים מעגל עם מכשירי טלפון אחרים ולכן אם אני אחבר מתג לשקע הטלפון שלי לא בדיוק תידלק נורה אצל החבר שלי שעכשיו אני מדבר איתו בטלפון.

ברגע שאני מדבר עם חבר שלי, הקול שלי שמועבר דרך מכשיר הטלפון ומקודד לפולסים חשמליים, יודע לאן הוא צריך להגיע – המרכזיה שולחת את הקול שלי אל היעד המוקצה לו (מכשיר הטלפון של המספר שאליו חייגתי), וזאת מבלי שיש כתובת יעד על כל פולס חשמלי שיוצא ממכשיר הטלפון. לכן זו "רשת חכמה". ציוד הקצה הטיפש הוא כמובן מכשיר הטלפון – לא שיא הטכנולוגיה לעומת המחשב…

ברשת טלפוניה עם מיתוג מעגלי, אם אני מתקשר לחבר ושותק במשך כמה דקות, אני "מעסיק" את המרכזיה בכך שהקו פתוח. למרות שאין שום פולס חשמלי (נניח ושמתי על "השתק"), המרכזיה של בזק רואה אותי כתפוס. באינטרנט, אם התחברתי לאינטרנט ואני לא מבצע שום פעולה אני לא "מעסיק" את ספק האינטרנט.

זו הסיבה ההיסטורית שבגללה לשיחת טלפון משלמים לפי משך שיחה, ואילו לאינטרנט משלמים לפי גודל ההורדות וההעלאות (ברשת סלולרית בעיקר. באינטרנט הביתי ספקי האינטרנט בישראל מתחשבים בגודל העברות נורמלי למשתמש. יש מדינות שבהם חריגה מכמות מסוימת של גלישה גוררת קנס).

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

תגובה אחת ל“רשת הטלפוניה לעומת רשת האינטרנט: מיתוג מעגלי מול מיתוג מנות”

  1. מאת akiva:

    חידשת לי, תודה רבה…

השארת תגובה