כמה חודשים יש בשנה?

פוסט מוזר במקצת לקראת השנה החדשה, אבל הייתי חייב.

התשובה הנכונה לשאלה שבכותרת, באופן בלתי צפוי, אינה 12. באמת. ואסביר איך זה ולמה זה.

כמו כל מטומטמיקאי, נתחיל בהגדרות מסודרות:

יום – פרק הזמן שלוקח לכדור הארץ להשלים הקפה סביב עצמו, ביחס לשמש. נקרא גם יממה שמשית.

חודש – פרק הזמן שלוקח לירח להשלים סיבוב סביב כדור הארץ, ביחס לשמש. נקרא גם חודש סינודי.

שנה – פרק הזמן שלוקח לכדור הארץ להשלים סיבוב סביב השמש, ביחס לנקודת השיוויון האביבי. נקרא גם שנה טרופית (*).

ישנם הגדרות שונות למונחים, אבל אני משתמש כאן בהגדרות שהכי קרובות למה שאנו מכירים בשימוש יומיומי. אין טעם להגדיר פרקי זמן אחרים (שניה/דקה/שעה/שבוע/עשור/יובל וכו'), כיוון שהם הוגדרו ע"י האדם, והקשר שלהם לגורמי השמיים הוא עקיף בלבד, במובן זה שהוא חלוקה או מכפלה של פרק זמן המוגדר לעיל. כמו כן אין טעם לדבר על חודש כ-"30 או 31 ימים, תלוי איזה חודש". גם זו הגדרה שהמציא האדם.

כעת נעבור לחשבון:

יום – אורכו 24 שעות בממוצע (**) (שהרי כך הוגדרה שעה – החלק ה-24 של היממה).

חודש – אורכו 29 ימים, 12 שעות, 44 דקות ו-2.8769 שניות. חודש נמדד ממולד הירח ועד למולד הבא (למתקשים: מולד הוא הרגע שבו הירח "נולד" ומתחיל להתמלא).

שנה – אורכה 365 ימים, 5 שעות, 48 דקות ו-46.03 שניות. שנה נמדדת מרגע שיוויון האביב ועד לשיוויון האביב הבא (למתקשים: שיוויון האביב הוא הרגע שבו אורך היום והלילה שווים).

הואיל ובשנה יש 31,556,926 שניות ובחודש יש 2,551,443 שניות, תוצאת החילוק מצביעה על קיומם של 12.368 חודשים בשנה. קצת יותר מ-12 ושליש. או: 12 חודשים, 10 ימים, 21 שעות, ו-10 שניות, שזה כמעט 12 חודשים ו-11 ימים.

שנה לועזית (אזרחית/בינלאומית/גריגוריאנית/איך שתרצו לקרוא לה, שמבוססת על החודשים ינואר פברואר וכו') מתבססת על "שנה" בלבד. כל אדם יודע שלפעמים 1 בינואר יוצא בליל ירח מלא ולפעמים בלילה בלי ירח, אבל תמיד בחורף (בחצי הכדור הצפוני, אם לדייק).

שנה מוסלמית מתבססת על "חודש" בלבד. כל מוסלמי יודע שלפעמים חודש רמדאן יוצא בקיץ ולפעמים יוצא בחורף, אבל תמיד מתחיל ונגמר בלילות חסרי ירח.

שנה עברית מתבססת על שני פרקי הזמן, וזו הסיבה לקיומן של "שנים מעוברות" (אדר א' ואדר ב') בלוח העברי. כל יהודי יודע שסוכות תמיד יוצא בסתיו ותמיד בליל ירח מלא.

מוזר? עוד טיפה מחשבה ונגיע לדבר האמיתי:

– בלוח המוסלמי חודש רמאדן מתחיל כל שנה 11 ימים מוקדם יותר ביחס לתאריך הלועזי. הואיל וחודש רמדאן מגיע כל 12 חודשים, ותאריך מסוים בלוח הלועזי מגיע כל שנה (12 חודשים ו-11 ימים), אין זה פלא (***).

– בלוח העברי יש 7 שנים מעוברות בכל "מחזור קטן" של 19 שנים. חשבון פשוט מראה שב-19 שנים יש בלוח העברי (12*19)+7 חודשים, כלומר 235 חודשים. נחלק 235 (חודשים) ב-19 (שנים) ונקבל… 12.368 חודשים בשנה, כמו קודם.

מעתה, כשמישהו אומר לכם שיש בשנה 12 חודשים, למדו אותו לספור.

* למדקדקים: קיים הבדל של 20 דקות ו-24 שניות בין שנה טרופית לשנה סידרלית בגלל הפרסציה (נקיפת ציר) של כדור הארץ במחזוריות של 25,800 שנים, ולכן נקודת השיוויון האביבי כלל לא במזל טלה, כפי שחושבים, אלא במזל דגים. שנה סידרלית היא פרק הזמן שלוקח לכדור הארץ להשלים סיבוב סביב השמש, ביחס לכוכבים רחוקים. אותה פרסציה, אגב, היא זו הגורמת לכך שבעוד כמה אלפי שנים הצפון יצביע על כוכב אחר מ"כוכב הצפון".

** בממוצע ולא בדיוק, שכן אורך היממה שונה מיום ליום בהתאם לעונות השנה, בעיקר כיוון שמסלול כדור הארץ סביב השמש אליפטי ולא מעגלי, וכן בגלל נטיית ציר הסיבוב של כדור הארץ סביב עצמו ביחס למישור המילקה. השינויים באורך היממה גורמים ל"אנאלמה" (צורת ה-8 שהשמש עושה בשמיים בשעות קבועות ביום במשך השנה), וכן לאי-הדיוק של שעוני שמש פשוטים שאינם מתחשבים באורך יממה משתנה.

*** הלוח המוסלמי, כמו הלוח העברי, מבוסס על חודשי ירח. לכן החודשים בלוח המוסלמי בעצם מקבילים לחודשים בלוח העברי, ובגלל שבלוח השנה העברי יש שנה מעוברת כל שנתיים-שלוש אז הלוח המוסלמי "זז" חודש אחורה ביחס ללוח העברי בכל שנה מעוברת. לדוגמא: בשנים תשס"ח-תשס"ט-תש"ע חודש רמדאן מקביל לחודש אלול. שנת תשע"א תהיה שנה מעוברת ולכן חודש רמדאן יהיה בחודש אב. למעשה, בגלל שהשנה המוסלמית קצרה ב-11 ימים מהשנה הטרופית, יוצא שכל 33 שנים טרופיות (בערך) נצברת שנה שלמה של סטיה בין הלוחות והלוח המוסלמי סופר 34 שנים. עובדה זו הינה הסיבה שלמרות שהלוח המוסלמי התחיל להיספר משנת 622 לספירה, עכשיו שנת 1430 לספירה לפי הלוח המוסלמי. עוד קצת חשבון: 622+1430=2052 – זאת אומרת שבלוח המוסלמי כבר נצברו 43 "שנים" נוספות בגלל הפרש הימים שבין 12 חודשים לבין שנה.

קישורים לנושאים קרובים:

על לוחות השנה באורט ישראל

לוח השנה באתר דעת

חודש באתר דעת

שנה באסטרופדיה

חודש באסטרופדיה

יממה שמשית באסטרופדיה

שנה בויקיפדיה

שנה טרופית בויקיפדיה

חודש בויקיפדיה

לוחות שנה בויקיפדיה

גלגל המזלות בויקיפדיה (שימו לב לתאריכי המזלות)

שנה מעוברת בויקיפדיה

פרסציה בויקיפדיה

פרסציה באסטרופדיה

מישור המילקה בויקיפדיה

אנאלמה באתר כנרת

אנאלמה באתר מכון ויצמן

שעון שמש אנאלמה באתר של עדן אוריון

אנאלמה – אתר המסביר את התופעה, וכן על אנאלמות שונות בכוכבי לכת אחרים (אנגלית)

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

5 תגובות ל“כמה חודשים יש בשנה?”

  1. מאת פלי:

    מאוד נהניתי ולא היה לי מושג (כמובן ^^")

    תודה רבה על המידע ^______^.

  2. מאת akiva:

    בדיוק לאחרונה התחלתי לדבת בויקיפדיה על הרמאדן ונסחפתי קצת לכיוון הנושא הזה…
    עשית לי קצת סדר בראש והוספת לי גם ידע.
    פוסט מעולה, תודה!!

  3. מאת Ddorda:

    כרגיל מחדש לי את הידע 🙂
    מחכה בקוצר רוח לפוסט הבא…

  4. מאת אריאל:

    תודה רבה! ידעתי את זה אבל סידרת והסברת את זה כ"כ טוב. 12.3 חודשים עבריים בשנה בעוד שחודשים לועזיים יש באמת 12 בשנה.

  5. מאת tsabar:

    תודה רבה חבר'ה…
    בכיף 🙂

השארת תגובה