סרנדיפיות בקוד פתוח

אחד הדברים שגרמו לי לפתוח לעולם את השרת הביתי שהיה לי פעם, זאת העובדה המגוחכת שאני משלם על משהו שאני כמעט ולא משתמש בו – רוחב הפס של האינטרנט אצלי בבית. והרי אם הייתי מוריד קבצים כל היום וצורך את מלוא רוחב הפס, לא הייתי יכול להרשות לעצמי לפתוח אתר אינטרנט אצלי בבית (לדקדקנים: הייתי יכול, רק שבגלל איטיות האתר אף אחד לא היה מנסה להיכנס יותר מפעם אחת).

לפני כמה ימים החלטתי שאני רוצה לדעת כמה רוחב פס אני צורך. משום מה שכחתי את כלל האצבע שאני נוקט בו בגישתי לגבי תוכנה חופשית וקוד פתוח: "מה שאתה חושב שצריך, מישהו כבר חשב על זה לפניך", וגיגלתי כדי למצוא איזה פקודות מתאימות לי ביותר ע"מ לכתוב סקריפט קצר ונחמד שיסכם לי על בסיס יומי, או שבועי או חודשי את נפח הגלישה שלי. כמובן הייתי יכול להשתמש בפלט של ifconfig עם כמה ביטויים רגולריים, אבל היה נדמה לי שהייתה פקודה יותר נוחה לפירסור (to parse, אולי אפשר לתרגם ל"ניתוח"?), וניסיתי למצוא אותה (לא מצאתי, אגב. אם מישהו מכיר שיגיב).

בקיצור, בין גיגול לגיגול מצאתי את התוכנה vnstat, שהיא לא מה שחיפשתי בהתחלה (פלט נוח לניתוח), אלא ממש עושה את מה שרציתי מראש לעשות – אוספת ומנתחת את כמויות השימוש באינטרנט לפי שעות/ימים/חודשים. התוכנה הזו כמובן עושה הרבה יותר מאשר מה שאני הייתי כותב בסקריפט חובבני בעל מספר דו-ספרתי (ככל הנראה) של שורות.

ההתקנה פשוטה, כמו כל דבר אחר באובונטו:

sudo apt-get install vnstat

ההגדרה מאיפה לקלוט את הנתונים פשוטה אף היא:

sudo vnstat -u -i ppp0

כאן בעצם הגדרנו את התוכנה לקלוט את נתוני נפח התעבורה מההתקן ppp0, זהו בד"כ ההתקן עבור חיבור חייגן לאינטרנט. למי שנמצא מאחורי ראוטר או בחיבור ללא חייגן, ההתקן הדרוש הוא לרוב eth0. ניתן לראות את רשימת התקני התקשורת של המחשב ע"י הקלדת ifconfig.

לאחר 24 שעות לפחות, אפשר להתחיל לראות את נתוני נפח התעבורה שבשימוש.

אם אפשר לקרוא לזה כך – מעין סיכום כללי, או תקציר:

vnstat

לפי שעות:

vnstat -h

לפי ימים:

vnstat -d

לפי שבועות:

vnstat -w

לפי חודשים:

vnstat -m

ואת ה-top ten של ימי הצריכה:

vnstat -t

בקיצור – הכלל לפיו כל מה שאני חושב עליו, מישהו כבר חשב עליו לפני (ויצר את התוכנה הדרושה), ממשיך לעבוד. בסה"כ חיפשתי אצבע, אבל מצאתי יד שלמה. ככה זה בקוד פתוח. מישהו אמר סרנדיפיות?

אתר הבית של vnstat

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

3 תגובות ל“סרנדיפיות בקוד פתוח”

  1. מאת Ddorda:

    נראה אדיר, שווה בדיקה 🙂

  2. מאת akiva:

    אני שמעתי על זה כבר מזמן מאנשים אומללים שיש להם מודם שלולארי עם הגבלת נפח החבילה.
    נראה לי אפילו שאם תחפש בפורום תמצא את זה…

    אגב, בדיוק עכשיו התחלתי קורס בסטטיסטיקה, אולי אני יוכל לעזור לך לנתח את הנתונים ;-)…

  3. מאת לאה צחור:

    למדתי מילה חדשה….

השארת תגובה