צפייה נעימה

פוסט לחובבי האסטרונומיה שבין קוראיי.

השבוע מתקבצים להם כוכבי הלכת חמה, נגה, מאדים ושבתאי לכדי זוית צפיה קטנה.

אין צורך במשקפת בשביל לזהות את החבורה: פשוט מרימים את הראש בכיוון מערב, שם אי אפשר לפספס את נגה, וע"פ התמונה בהמשך המאמר מזהים את שאר החברים. יש סיכוי שאת כוכב חמה לא תראו – רואים אותו חלש ורק מיד עם רדת השמש, כשהשמיים עוד קצת מוארים, לכן הצפיה בו היא בעייתית (קרוב מידי לשמש ושוקע מיד אחריה).

למי שמעוניין להרשים את החברה ולצאת לטיול רומנטי, וגם לאלה שסתם רוצים לראות כוכבים נופלים, התאריך הקבוע של הפרסאידים – 12/8 – מתקרב. השנה הוא נופל על יום חמישי, עם ירח קטן ששוקע בתחילת הלילה (משמע לילה בלי ירח), וככל הנראה אצא בלילה למרחב הפתוח מחוץ לגוש דן כדי לראות את מטר המטאורים. השעות הטובות יותר הן כמו תמיד במקרה הזה – בין חצות לזריחה (בגלל מיקום הצופה על כדור הארץ ביחס לכיוון ההתקדמות של הכדור בחלל). אין צורך בציוד צפייה כלשהו.

מפת השמיים לשעות הערב השבוע (מיקום כוכבי הלכת משתנה מיום ליום):

ככה תראו את הכוכבים

ככה תראו את הכוכבים

לאלו שרוצים ידע כללי יותר – הנה מפת מיקומי הכוכבים בשמיים לצופה מכיוון אנכי למישור המילקה: באמצע השמש ומסביבה לפי סדר עולה של המרחק: כוכב חמה, נגה, ארץ (המסלול מסומן באדום), מאדים, צדק (לא רואים אותו בתמונה, רק את המסלול שלו) ושבתאי.

מיקומי הכוכבים

מיקומי הכוכבים

הערה: התמונה הראשונה נלקחה מהתוכנה stellarium והתמונה השניה נלקחה מהתוכנה celestia. למי שתוהה – לא צריך להיות מומחה כדי לשוטט בתוכנות, אלא צריך לשוטט בתוכנות כדי להיות מומחה.

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

2 תגובות ל“צפייה נעימה”

  1. מאת חתול:

    תודה, טוב שהזכרת לי את הפרסאידים ואת אפשרות הצפייה בכוכבים.
    אני תמיד שוכח ונזכר רק למחרת כשאני רואה כתבות על תופעות הטבע האלה.

  2. מאת tsabar:

    חתול – בשביל זה אני פה 🙂
    התזכורת מוגשת כשירות לציבור ע"פ בקשתו של דור מהפוסט הזה.

השארת תגובה