- צבר – בלוג עם קוצים - https://tsabar.no-ip.org/blog -

גם ההגיון משתמש בלינוקס

כלינוקסאי, חברים מידי פעם מציקים לי בעניין הלינוקס. החלטתי לשבת ולכתוב מבחר סיבות הגיוניות כדי להראות למה דווקא משתמשי חלונות הם המוזרים ומשתמשי הלינוקס הם ההגיוניים יותר.

השקעת הזמן

מי שאומר שצריך להשקיע זמן כדי ללמוד מערכת חדשה צודק. אבל זה כמו השקעה לטווח ארוך באיזה פקדון בבנק. היום אתה חוסך מעצמך ולא קונה משהו קטן, אבל מחר תחייך כשתקנה משהו גדול מהחסכונות שצברת. אותו דבר: היום תשקיע כמה שעות בלימוד לינוקס, מחר תרוויח אותם בכך שלא תצטרך לפרמט שוב את המחשב, לא תצטרך להוריד תוכנות מאיצות מחשב כי הוא נהיה זחל, לא תיאלץ להתמודד עם נזקי וירוסים, ועוד. באופן כללי, לינוקס דורשת מינימום של זמן תחזוקה – עד כדי השקעה אפסית. אם אתה חוסך כסף לגיל פרישה, כדאי לך לחסוך זמן לשנה הבאה.

אין מספיק תוכנות ללינוקס

עוד שטות ששמעתי. יש תוכנות שעושות דברים מאוד ספציפיים – בעיקר תוכנות ייעודיות לעסקים, שאפשר למצוא גרסאות רק לחלונות. מדובר בד"כ בתוכנות שעולות המון (המון) כסף והלקוחות שלה הם אך ורק חברות ועסקים (כמו למשל תוכנת חשבשבת). לרוב השימושים של משתמש ביתי, בערך 99.99% (פלוס מינוס מאית האחוז), יש תוכנה מקבילה גם עבור לינוקס. לי אין היום חלונות במחשב, ואין לי צורך או געגוע. בפעם האחרונה שבדקתי את המצב אצלי (הפצת לינוקס אובונטו, גרסה 10.04), מצאתי מעל 30,000 תוכנות עם אפשרות מיידית להתקנה. אם זה לא מספיק, אז מה כן?

מי אמר שאין? 30,190 חבילות תוכנה זה לא מספיק?

מי אמר שאין? 30,190 חבילות תוכנה זה לא מספיק?

נוחות שימוש

כל אחד ונוחות השימוש שלו. פה אין לי אפשרות לשכנע אף אחד. מי שניסה לינוקס כמערכת הפעלה ראשית במשך חצי שנה לפחות, יכול להחליט. מי שראה לינוקס 10 דקות רצופות ולא בדיוק הבין את השפה והמונחים, שלא ינגח את לינוקס בטענה של חוסר נוחות [1]. אני מכיר את חלונות XP וראיתי קצת את חלונות 7, ואני טוען שההבדל בין חלונות XP לחלונות 7 גם יכול להיתפס כחוסר נוחות. אם ניסית לינוקס חצי שנה כמערכת ראשית (לא רק מידי פעם) והתייאשת וחזרת לחלונות, כנראה שבשבילך חלונות יותר נוחה (מי אתה? האם אתה קיים? שלח תגובה אם אתה קיים). בכל אופן, בעינַי לינוקס יותר נוחה לשימוש (דוגמאות, נו: הורדת והתקנת תוכנות ממאגר מרכזי, אין צורך באנטיוירוס וגם אין מה לפחד מוירוסים, אין רוגלות ורושעות למיניהן, העברת כל ההגדרות האישיות להתקנה אחרת ע"י העתקת ספריית הבית, ניתן להפעיל על DOK ולקחת את המחשב שלך איתך בכיס, ניתן להעתיק לדיסק-קשיח אחר במחשב אחר בלי צורך להתקין מחדש, והרשימה עוד ארוכה בדברים שמשתמשי חלונות אפילו לא יודעים על קיומם).

ידידותיות

נושא נדוש. אין מה להרחיב. לפני עשור זה היה נכון, כיום מיקרוסופט משתדלת לתַחזק את השמועה הזו. מי שמכיר גם חלונות וגם לינוקס, יודע שזה מופרך לחלוטין. ברור שמי שמכיר רק חלונות חושב שחלונות יותר ידידותית כי הוא כבר יודע איפה כל דבר נמצא ויודע איפה לחפש. מי שמכיר את 2 המערכות ויודע איפה כל דבר נמצא בלינוקס, יודע גם שהיא ידידותית לא פחות מחלונות. זה אומנם תלוי בהפצה ובטעם האישי, אבל לינוקס בהחלט לא נופלת במבחן.

חוסר תאימות

עניין שהולך ומשתפר כל הזמן. דיברו על זה בתחילת העשור הקודם ומאז עברו הרבה מים בירדן. נכון שמסמכי וורד נראים קצת עקום באופן אופיס, אבל באותה צורה אפשר לומר שמסמכי אופן אופיס נראים עקום בוורד. מיקרוסופט אופיס הוא לא סטנדרט – נהפוך הוא: גם במעבר בין גרסאות שונות של מיקרוסופט אופיס, המסמכים נראים עקום. תראו את הזמן שמשקיעים עכשיו מתחזקי האתרים שנכתבו עבור IE6 ותבינו למה לא כדאי להיצמד ל"סטנדרטים" של מיקרוסופט.

וההגיון

אם לשפוט לפי ההגיון, לינוקס לוקחת בגדול. בטח שכחתי עוד כל מיני סיבות הגיוניות למה לינוקס. לאלו שיגידו עכשיו שרק 1% מהאוכלוסיה משתמשים בלינוקס, אני יכול לענות שגם בהיגיון בריא משתמשים רק אחוזים בודדים מהאוכלוסיה, כך שזה לא באמת מדד.

פסקת ה-נ.ב.: באופן אישי

כשרק התחלתי להשתמש בלינוקס הייתה לי הרגשה של "איזה טיפש הייתי כל השנים האלו שהשתמשתי בחלונות", ורציתי "להפיץ את הבשורה" ו"להחזיר בתשובה" את כל החברים. עם הזמן זה כמובן דעך, ונשארתי משתמש רגיל במחשב, אבל בלינוקס. כשאני אומר "משתמש רגיל" אני מתכוון לגלישה באינטרנט, אימייל, מסמכים, מולטימדיה, ופחות או יותר זהו – כמו כל משתמש ממוצע אחר, אבל בלינוקס.

בקשר לאידאולוגיה של שימוש בתוכנה חופשית – אני מפנה לרם-און [2]. הוא אידאולוג (ולא רק לגבי לינוקס). אני לא משתמש בלינוקס בגלל אידאולוגיה, אלא רק מבחירה הגיונית וחופשית של מה נוח לי ועדיף לי. "היו לי פעם עקרונות, מכרתי את כולם, עסקה מוצלחת בשבילי, טובה גם בשבילם", כתב פעם יענקל'ה רוטבליט [3], ובמקרה הזה אני מזדהה – אין לי עניין בלסבול עבור איזשהם עקרונות, אני לא פנאטי בקשר לקוד פתוח ו"חופש", ואין לי כוונה לקחת את הקרנל החופשי ולקמפל אותו בעצמי. אני משתמש בלינוקס מבחירה חופשית, וכי לינוקס יותר מתאימה לי וטובה בשבילי. ואם כבר בחופש עסקינן – אני רואה את עצמי חופשי לשנות את מראה שולחן העבודה שלי בצורה שמעולם לא יכולתי לעשות בחלונות.

עם לינוקס אין לי צורך ב"פעולות תחזוקה" שוטפות שלמשתמשי חלונות נראים מובנים מאליו ונחוצים כמו אוויר לנשימה. במילים אחרות: במקום לעבוד עבור המחשב, הוא עובד בשבילי.

זה ההגיון שלי. לא אידאולוגיה, פרקטיקה טהורה.

*אלי דיין העיר שעברתי את המספר 1000 בפוסטים. אז מיני מזל טוב לנו.