אני והשמיים. איפה הצדק?

מי שמכיר אותי יודע שאני אוהב את השמיים. לא תמיד אני מחפש שם כיוונים רוחניים – בד"כ אני מסתפק במרחב התלת מימדי.

בעקבות הפוסט שלי על הירח, ידידה משכבר הימים שלחה לי אימייל על זה שנראה את מאדים גדול ב-27 באוגוסט.

נאס"א כתבו על זה שזה פאסה. התרגום שעשו לעברית לאימייל השרשרת הזה הוא עוד יותר דפוק.

אבל הרמתי את ראשי וראיתי כוכב זוהר מאוד בשמיים. אני יודע שהוא לא אמור להיות שם כי אם הוא כוכב שֶבֶת הייתי מכיר אותו, לכן הסקתי שזה כוכב לכת.

כ"כ זוהר… זה לא נוגה (ונוס) כי האחרון הוא כוכב בוקר או ערב (נוגה קרוב יותר לשמש מאשר כדור הארץ ולכן הוא זורח קצת לפני השמש ואז רואים אותו בבוקר מוקדם, או שוקע קצת אחרי השמש ורואים אותו רק בשעות הערב, אבל לא כל הלילה).

מה נשאר לנו? ובכן… אוראנוס ונפטון לא זוהרים כ"כ, גם כוכב חמה (מרקורי) הוא כוכב בוקר/ערב ולא נראה באמצע הלילה, הכוכב לא אדום מידי בשביל להיות מאדים… אז הוא צדק (יופיטר) או שבתאי (סאטורן).

הסקרנות הרגה אותי כמובן ופתחתי את התוכנה המצוינת לצפיה תלת מימדית בשמיים (celestia), והתחלתי לבדוק את מיקום כוכבי הלכת כרגע. מצאתי: ראיתי את צדק.

עכשיו אני אסביר לכם איפה לזהות אותו ואיך:

איפה: בתקופה הזו (לפחות בחודש-חודשיים הקרובים) אתם תראו אותו מתחיל להתרומם במזרח לאחר השקיעה. פחות או יותר בכיוון מנוגד מהשמש, כלומר איפה שהשמש צריכה להיות בשעה 10:00 בבוקר, אז לא רחוק מאותו מקום תראו אותו בשעה 22:00 בערב. בחצות הלילה הוא יהיה גבוה מעל הראש. תודה למישור המילקה על כך שכל כוכבי הלכת נמצאים כמעט על אותו מישור ולכן נראה את צדק פחות או יותר באותו מסלול מעלינו כמו השמש (תוספת מאוחרת: לא לגמרי נכון. בגלל נטיית ציר הסיבוב של כדור הארץ ובגלל שעכשיו קיץ בחצי הכדור הצפוני, רואים את צדק קצת יותר נמוך בשמיים. לקראת הסתיו הוא יהיה פחות או יותר על מסלולה של השמש)

איך: הוא הכוכב הכי זוהר כרגע באיזור. ממש לא קשה לזהות.

תמונות מסך של celestia זה מחויב. סימנתי באיקסים את המיקומים של כדור הארץ ושל צדק ורואים די בבירור שצדק נמצא בכיוון כמעט מנוגד מהשמש ביחס לבסיס האם. האיקס התחתון הוא מיקום כדוה"א, העליון הוא מיקומו של צדק. הנקודה הזוהרת למטה היא השמש.

איפה הצדק 1

איפה הצדק 1

איפה הצדק 2

איפה הצדק 2

"הנוגה שלחה אל הצדק חיוך"… אני מחכה ל-2012 (נוגה תחלוף על פני השמש, בפעם האחרונה שאוכל לראות בחיי).

ולשאר החדשות:

ליקוי לבנה יראה מישראל בעוד קצת פחות מחודש, אבל לא ממש נבחין בו כי הוא ליקוי פנמברלי.

מטר המטאורים "פרסאידים" ב-12/8, עוד חודש. ניתן לצאת מהעיר למקום חשוך ופשוט להסתכל למעלה ולראות כוכבים נופלים. השעות הטובות הינם מחצות הלילה ועד אור הבוקר. לא צריך שום ציוד מיוחד.

ליקוי חמה הבא בישראל יהיה סביר (כ-25% בערך). 15/1/2010 – תרשמו לכם. סרט צילום או זכוכית מפויחת יהרסו לכם את הראיה. אני ממליץ על "קמרה אובסקורה" חובבני (זכוכית מגדלת תקועה בתוך קרטון – את צורת השמש הלוקה רואים על המדרכה).

ולסיום: אם בא לכם לדעת איפה נמצאת תחנת החלל הבינלאומית (ISS) ממש עכשיו, לחצו כאן. תרעננו את הדף כל דקה-שתיים ותראו איך החללית זזה מעל הכדור. החללית בגובה 350 ק"מ ומבצעת סיבוב שלם כל שעה ו-31 דקות.

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

4 תגובות ל“אני והשמיים. איפה הצדק?”

  1. מאת keren:

    אוקיי,אוקיי,השתכנעתי
    אז אחד אפס לטובתך…

    חחח

  2. מאת אריאל:

    מעניין מאוד, אני גם התחלתי להתעניין לאחרונה באסטרונומיה ואני שומע את הקורס Astronomy 161 של אוניברסיטת קולומביה כפודקאסט (http://www.astronomy.ohio-state.edu/~pogge/Ast161). מאוד מומלץ ויש גם אתר לקורס.

    כדי לאתר כוכבים אני משתמש ב-Stellarium. גם אני שמתי לב לכוכב הנ"ל במוצאי שבת לפני שבועיים וידעתי שזה בוודאות כוכב לכת כלשהו. ובאמת בדקתי וזה צדק.

  3. מאת יעל הרפז:

    האם אפשר לתאר את מיקומו של צדק בשמים על פי קבוצות כוכבים מוכרות? אודה לך

  4. מאת tsabar:

    יעל – צדק נמצא כרגע בקבוצת גדי, ויתקדם בחודשים הקרובים אל קבוצת דלי.
    (המידע באדיבות תוכנת הפלנטריום החביבה KStars. יש גם צילומי מסך אם תרצי)