- צבר – בלוג עם קוצים - https://tsabar.no-ip.org/blog -

על שינה וחלומות

מכירים את זה שאתם גולשים בלילה לאתרי אינטרנט כאלו ואחרים והם איטיים במיוחד?

למשל לאתרי בנקים, לאתרי אוניברסיטאות ועוד אתרים רבים וטובים שעיקרם בבסיסי נתונים כבדים במיוחד.

אותם אתרים איטיים בלילה בגלל "עיבוד לילי" המתבצע על השרתים, כאשר חלק מהעיבוד הנ"ל כולל גם גיבוי.

מסתבר שעיבוד לילי הוא לא המצאה של האדם, ולמעשה עיבוד שכזה קיים על פני האדמה עוד לפני האדם.

השינה. שינה כעיבוד לילי.

השינה, שנת הלילה העמוקה, מורכבת ממחזורים בני פחות-או-יותר 90 דקות.

בכל מחזור כזה יש 4 שלבים, כאשר השלישי הוא השלב שבו חולמים.

השלב הזה מאופיין ב"תנועת עיניים מהירה", REM – Rapid Eye Movement (שעל שמו קרויה הלהקה).

אם תעירו בבהילות אדם משינה עמוקה בשלב שאינו שלב החלום ותשאלו אותו "על מה אתה חושב" הוא יענה "על כלום", אבל אם תעירו אדם משינה באמצע החלום ותשאלוהו למחשבותיו הוא יספר על החלום שהופסק. אפשר לזהות בקלות אם האדם הישן הוא בשלב החלומות לפי מבט פשוט על עיניו העצומות: עיניו זזות לכאן ולכאן כמו מטורפות? סימן שהוא באמצע חלום.

השינה חשובה ביותר לחיים. זהו שלב של "עיבוד לילי" של המוח, שבו המוח "מעכל" דברים שקרו ביום.

לא ברורה עדיין מידת הקשר עם תת-מודע וקשרים קוסמיים כאלו ואחרים בשלב השינה, כמו שלא ברורה עדיין מידת הקשר ל"עולם שמעבר" למי שכרגע ער (יש הטוענים שהוכח ככה ויש הטוענים שהוכח הפוך, כך שאפשר לבחור למי להאמין).

חלומות הם חלק מהעיבוד הלילי במובן הזה שהם חלק מהפעילות המוחית השגרתית בשעת המנוחה. בעוד אנחנו מרגישים שאנחנו ישנים, במוחינו מופעלים חלקים מיוחדים, שישנים דווקא בזמן שאנחנו ערים. עדות לכך נמצאה במעבדות המנטרות את פעילות גלי המוח – גלי אלפא (גלים אלקטרומגנטיים בתדרים נמוכים מאוד, עד עשרות בודדות של Hz).

אדם שלא חולם (הכוונה לחלומות לילה, לא לחלומות על זכיה בלוטו), כמוהו כאדם שלא מקבל חלק מהויטמינים הדרושים לפעילות יומיומית סדירה. אם תשבו ליד אדם ישן ובכל פעם שיתחיל לחלום תעירו אותו, אזי לאחר כמה ימים (ולילות) הוא יתחיל להשתנות ולהשתגע. שינוי כזה הוא בלתי הפיך – דהיינו אדם שחלומותיו הופרעו לתקופה של שבוע, גם אם לאחר מכן הוא חזר לחלום כרגיל ואפילו השלים המון שעות שינה, לא יחזור לעולם להיות אותו אדם כפי שהיה. זה די שקול לבעיית התינוקות שאכלו רמדיה בשנת 2003 – חוסר בויטמין מסוים במשך תקופה הפך אותם לנכים לצמיתות.

השינה כמעבדת התבגרות

השינה בכללה, ולא רק שלב החלומות היא דבר שבלעדיו אי אפשר לחיות, וכמו שאדם חייב את השלב השלישי של השינה בשביל לחיות חיים נורמלים, הוא חייב גם את שאר השלבים.

ככל שגיל האדם עולה, כך הוא צריך פחות שעות שינה. תינוק בן יומו זקוק ל-20 שעות שינה ביממה ואף טיפה יותר, בגיל ההתבגרות אנו זקוקים ל-9 שעות שינה, בגיל העמידה אנו זקוקים ל-8 ובגיל המעבר והלאה ל-7 שעות שינה ביממה.

מחזור היממה של השעון הביולוגי

אחת הבעיות של מחזור העירות והשינה שלנו היא בעובדה שהשעון הביולוגי שלנו לא מסונכרן מול אורך היממה. כך, בעוד שיממה אורכת 24 שעות, יממה בשעון הביולוגי שלנו אורכת בין 25 שעות ל-30 שעות במקרים קיצוניים. אם תלכו לישון בשעה 22:00 ותישנו עד ליקיצה טבעית, למחרת לא תהיו עייפים עד לשעה 23:00 בערך. זה עיקר הסיבה ל"חיי לילה" של רובנו – מי יכול להירדם מוקדם מידי? ולמרות שאנחנו מתעוררים בד"כ ע"י שעון מעורר, קשה לארגן את עצמנו ללכת לישון בשעה מוקדמת מספיק כדי לישון את מה שהרופאים ממליצים.

מחקרים הראו שאנשים שנותקו באופן מבוקר למשך זמן מה מהעולם ומהשעון, כולל הארת החדר שלהם באור מלאכותי ובלי שהם ידעו אם יום או לילה בחוץ, התרגלו ליממה בת בערך 26 שעות. זה אומר שאם היו מוציאים אותם מהחדר אחרי שבועיים שבהם הם ספרו לבד את הזמן, הם היו "מפסידים" בין יום ליומיים. איזה ג'ט-לג זה…

חלומות וחיים טובים: לישון על זה בלילה

המצב בעולם המערבי, בו אנו חיים (למרות שישראל נחשבת בעיני לא מעט מדינות – ובצדק, לדעתי – למדינת עולם שלישי), הוא שאנחנו לא מספקים לגופינו את כמות שעות השינה המומלצת, ולכן רוב רובה של האוכלוסיה סובל ממחסור כרוני בשינה.

מחסור כזה מביא את האדם לעייפות כרונית, דבר שבא ביחד עם עלייה בכמות תאונות הדרכים כמובן, אך יש לכך גם המון השפעות הרסניות אחרות, כמו הזדקנות מואצת, בעיות במערכת החיסונית, קשיי ריכוז וכו'. ההיפך אינו נכון: שינה עודפת לא תגרום לזקן להיות צעיר יותר ולא תשפר את איכות חיינו. גם עודף חריף בשינה זה לא מצב תקין ואפילו מזיק, כמו שעודף בויטמינים מסויימים יכול לגרום לבחילות וצרבות – לא בדיוק בריאות עודפת. למעשה, זה לא בדיוק סימטרי: אי אפשר לישון "יותר מידי", כי גם אם נשארים במיטה להירדם שוב ולנמנם כל סוף השבוע, השינה אינה איכותית כמו שנת לילה ואפילו פוגעת באיכות השינה בלילה הבא (קשיים להירדם, שינה חלשה, יקיצות חוזרות וכו').

מחסור בשינה, ובעיקר בחלומות, מביא את האדם הלוקה בו לתופעת ה"ניקור", הלא היא הישנוניות שבאמצע היום, ולרוב שינה קטנה זו מגיעה היישר לשלב השלישי – שלב ה-REM, שבו חולמים. מתי לאחרונה ניקרתם באיזה מקום ופתאום התעוררתם, ולפי ההזיות הלא הגיוניות שהיו לכם בראש הבנתם שנרדמתם לכמה שניות?

החלומות הן חלק בלתי נפרד משינה בריאה, והן עוזרות לנו לחיות חיים בריאים יותר.

ניסויים חוזרים ונשנים לא הראו קשר ישיר בין האירועים שמחוץ לחולם לבין האירועים המוחיים של החולם, כלומר – לא בטוח שאם תשמעו כל לילה הקלטה של סרטי טלנובלות ספרדיים אז אחרי שבוע תדעו ספרדית. מה שכן, כנראה תדעו לדקלם לכל עובר ושב "מַיי אָמוֹר", או משהו בסגנון (ספרדית זה לא הצד החזק שלי, אבל למי שלא הבין, בתרגום חופשי זה "אהובי/אהובתי").

עוד דבר חשוב שהמוח מעכל בשנת הלילה את אירועי היום הוא דברים שקשים לעיכול בשלב עירות, כגון חומר קשה בלימודים. אם למדתם משהו מורכב ביום מסוים – נניח שיעור בפיזיקה על ביקוע אורניום מועשר – ואם כל העסק היה לכם קשה להבנה, יכול להיות שאחרי שנת לילה טובה ובריאה (בעיקר אם למדתם את הנושא ביום שישי והתעוררתם בלי שעון למחרת), תבינו פתאום יותר טוב את מה שניסו להסביר לכם אתמול. זהו מקור הביטוי "אני אשן על זה", או "תישן על זה טוב".

לפעמים החיים הרגילים ומחשבות וטרדות היומיום נכנסים אל חלומות הלילה, גם זו סיבה לכך שחומר קשה להבנה מעוכל טוב יותר אחרי שנת לילה, כאשר שוב, הדגש הוא על שנת לילה טובה ובריאה שהיקיצה ממנה טבעית.

יש סיפור יפה ומעניין, אם כי אני לא יודע פרטים עליו והאם הוא אמיתי, שאומר שפעם היה מלך של מדינה שהבטיח אוצרות וזהב למי שיגלה לו על מה הוא הולך לחלום בלילה. כמובן שהיו מאות ואלפים של אנשים שרצו לספר למלך על מה הוא יחלום אבל אף אחד לא קלע. באותו זמן הסתובב בממלכה איש פשוט אבל חכם שהלך למלך וסיפר לו שהוא הולך לאבד בקרוב את כתר מלכותו ואת כל היקר לו ועל זה הוא הולך לחלום בלילה. המלך כמובן הסתובב כל היום עם המחשבה המטרידה הזו שהוא הולך לאבד את כס המלכות ואת כל היקר לו וכשהוא הלך לישון בלילה הוא גם חלם על זה. בבוקר התעורר המלך וקרא לאיש להגיע אליו. הגיע האיש למלך והמלך אמר לו: "אחרי אלפי אנשים שניסו לקלוע למה שאני יחלום בלילה אתה הצלחת. איך עשית זאת"? ענה האיש: "כי אני אמרתי לך שבקרוב אתה תאבד את המלוכה ואתה חשבת על זה כל היום וזה הציק לך, לכן זה נכנס לחלומך". "יפה לך", אמר המלך, ועשה את האיש יועץ בארמון.

מה עוד קורה בלילה?

בזמן השינה טמפרטורת הגוף יורדת במקצת, השרירים רפים, וזרימת הדם משתנה ומואטת. כמו כן, נוזלים חודרים אל בין חוליות הגב וגורמות למרווחים ביניהן, וכתוצאה מכך אנו גובהים במהלך הלילה כ-2 עד 4 ס"מ (אבל אל דאגה, בשעות הבוקר הנוזלים כבר יוצאים ממקומם ואנו מאבדים גובה). נסו זאת בעצמכם: לאחר לילה ארוך עם יקיצה טבעית, מיד איך שאתם קמים מהמיטה תמדדו את הגובה שלכם (או תסמנו על הקיר). אחרי שעתיים תחזרו למדוד את הגובה שלכם, ותראו את ההבדל. מי שלא ישן מספיק (או לפחות נח, בשכיבה) יגרום לפגיעה מצטברת לסחוס שבין החוליות ולכאבי גב.

אם קמים מהמיטה בבוקר בתנועה מהירה, עלולים לחטוף סחרחורת לכמה שניות בגלל ירידה מהירה של הדם מאזור הראש אל הרגליים (בגלל שבלילה מואטת זרימת הדם). התופעה דומה למה שהסברתי כאן [1] (רק כמובן הרבה פחות חזק). מומלץ לקום מהמיטה בהדרגה: ממצב שכיבה לעבור לישיבה, להמתין כמה שניות ואח"כ לקום על הרגליים.

סיכום: השורה התחתונה

גם בחיים האמיתיים ולא רק בסיפורים ובחלומות, אדם צריך לחשוב חיובי על החיים, והחלומות בלילה יעצימו את המחשבות החיוביות. עבור אדם שלילי וסגור, החלומות בלילה אולי יפיגו קצת כעסים ומתחים, אך אין בכוחם להפכו לאדם חיובי.

לילה טוב.