- צבר – בלוג עם קוצים - https://tsabar.no-ip.org/blog -

מי מכניס את ידו לכיסי?

מקרה אמיתי שקרה לי מול חברת הסלולרי שבה אני מנוי (זה מפתיע מישהו?)

אני אוהב מספרים. יש לי ראש לזה, ואני מתעמק בכל חשבון המוגש לי ע"פ חוק ומנסה להבין על מה אני מוציא את מיטב כספי. לא תמיד אני מצליח: במיוחד בשנים האחרונות, כידוע, חשבון הסלולרי הפך לבלתי קריא בעליל גם לאנשים שיודעים חשבון יותר מאשר את לוח הכפל.

אני גם מבין קצת באינטרנט. גולש פה ושם ומשתדל לא ליפול לחורים מלכודות ובעיות. וירוסים כבר לא מפחידים אותי [1], אבל משנה זהירות עדיין נדרש כנגד, למשל, פישינג (אתרים המתחזים לאתר מוכר, לדוגמא אתר בנק, ואחרי הקלדת הסיסמא החשבון שלכם יתרוקן). בד"כ אני גם מצליח.

ההתחלה

יומ'חד ישבתי לי, רחוק מהבית, עם עוד אנשים לאכול ארוחת ערב. באמצע האוכל הגיע אלי SMS, ממספר רגיל לגמרי ברשת סלקום (לא 1234 או חברים שלו בעלי 4 ספרות). הייתה שם בדיחה נחמדה ואני קראתי והחזרתי את הטלפון לכיס. חשבתי שזה חבר שהחליף מספר ושולח לי בדיחה כדי שאבין את הרמז ואתקשר לשאול מי זה. לא התקשרתי, וציפיתי לתקשורת נוספת ממספר זה. שיחקתי עם האלמוני את המשחק שלו, ושמרתי את המספר תחת השם המגניב: "לא ידוע".

כעבור חודש לא שמעתי מאף אחד מחברָי על החלפת מספר, אבל פתאום קיבלתי עוד בדיחה ממר "לא ידוע". ואחרי שבועיים עוד אחת. אני מכיר את השיגועים הללו: מי שרוצה להתקשר אליך – אבל על חשבונך – יעשה בדיוק את הצעד הזה (בעגה קוראים לזה "צלצול ניצול": חבר מתקשר אליך צלצול אחד ואתה מחזיר לו טלפון עם השאלה הנדרשת "מה רצית?". זה לא עובד עלי).

במקביל שמתי לב בחשבון הטלפון לכמה שקלים שיורדים על שירותי תוכן מספק חיצוני. מכיוון שאלו היו שקלים בודדים, התעלמתי. באותו זמן הייתי רשום לעוד איזה שירות של הספק הסלולרי אז חשבתי שזה קשור (החשבון הרי קריא בערך כמו כתב הרונגו-רונגו של ילידי אי הפסחא [2]).

אחרי כמה חודשים, שבהם מן הסתם עלתה בהדרגה כמות הבדיחות שקיבלתי בלי שניסיתי לבדוק את זהות השולח, וגם עלתה בהדרגה כמות השקלים ששילמתי עבור "ספקי תוכן חיצוניים" בחשבון הסלולרי ("שיטת מצליח [3]"), ועדיין לא לגמרי קישרתי כי אף אחד לא אמר לי שמר "לא ידוע" מחייב אותי בסכום "לא הגיוני" על כל SMS עם בדיחה.

הבירור

ואז נמאס לי והתקשרתי לספק הסלולרי שלי לשאול מי מכניס את ידו לכיסי. התשובה כמובן הייתה קצת מגומגמת ומשהו בסגנון "זה כתוב לך בחשבונית, שם החברה שהיא צד ג', צור איתם קשר ותברר על מה חייבו אותך".

"אבל עם חברה צד ג' לא יצרתי קשר, לא חתמתי על חוזה, אין להם את פרטי כרטיס האשראי שלי ולכן הם לא מעניינים אותי", ענה הלקוח, הידוע בכינויו צבר, והתעקש עד ש…

אחרי כמה חודשים של שיחות כאלו ומעבר ממנהל למנהלת, וממנהלת למנהל, תוך עקשנות מצידם שאני צריך ליצור קשר עם חברה צד ג', ואיומים מצידי על כך שאפנה לתקשורת לפני שאפנה לחברה צד ג', שלחתי לבסוף פקס התראה לחברת הסלולר ואז הם הבינו עד כמה אני רציני והתקפלו. יומיים אחרי שליחת הפקס קיבלתי טלפון מנציגה מספיק בכירה – כ"כ בכירה, עד כדי כך שהיה לה במשרד טלפון עם קו יוצא (כנראה חייגה 9) ואפילו, כמה מוזר, את המספר של ספק שירותי תוכן חיצוניים הקרוי בכתבה זו "צד ג' ".

התוצאות

היא העלתה אותו לשיחה, שאותה לא שמעתי (גם לכם עולים באף ריחות של קונספירציה על קשר מסריח בין חברת הסלולר לבין צד ג'?), ולאחר כמה דקות חזרה אלי ואמרה שנרשמתי באינטרנט לשירות של בדיחות.

"מהההההההה?" הייתה התשובה שלי, "בדיחות אומנם קיבלתי, אך מעולם לא נרשמתי".

"דבר איתם, אולי הם יחזירו לך את הכסף", תשובה קצרה וקולעת המציינת בבירור כי אכן מדובר בשיטת מצליח.

לא התקשרתי אליהם עד עצם היום הזה, וחברת הסלולר מיודעת על כך שאני שומר את כל הזכויות לתבוע אותם אם ארצה בכך, וגם לפנות לאמצעי תקשורת המונים. בינתים, אחרי שנה שרק חברים קרובים שומעים על כך, הגיע הזמן לפרסם את זה קצת יותר.

סיכום

ביקשתי לנתק את כל המשפחה (אני מיופה כֹח שלהם) מגישה ל"ספקי תוכן חיצוניים". מאז גם הפסקתי לקבל הודעות מהאוניברסיטה על ציוני מבחנים והודעות תזכורת על תקופות הרשמה, וכשהתקשרתי לחברת הסלולר לבקש שיאשרו לאו"פ לשלוח לי הודעות דרך ספק התקשורת החיצוני שלהם, או שלפחות יאפשרו הודעות שאני לא משלם עליהם, נציגת החברה הודיעה כי אי אפשר לעשות חיבור סלקטיבי לספקי התוכן החיצוניים.

"אם הבחירה היא בהכל או לא כלום, אני מעדיף לא כלום". מאז אני לא מקבל הודעות SMS מהאו"פ, ולא יכול להצביע לכוכב נולד או לאח הגדול. לא נורא, יש מספיק פראיירים שמצביעים לתוכניות האלו (או אולי: יש מספיק פראיירים שרואים את התוכניות האלו).

מוסר השכל

תמיד, אבל תמיד, תבדקו את החשבונות שלכם. אל תצאו פראיירים. תמיד יש את אלו שמנסים לסחוב לכם עוד כמה שקלים שלא מגיעים להם, ובלי בדיקה מדוקדקת לעולם לא תדעו אם יש מי שמעז להכניס את ידו לכיסכם.

*הערה: בכוונה אני לא כותב את שמה של החברה הסלולרית, ולא כי אני מפחד מתביעה אלא כי אני יודע שהתופעה קיימת בכל החברות. אני ממליץ לכולם להתנתק מהשירותים הלא-נחוצים הללו, בלי קשר לחברה הסלולרית אליה אתם קשורים. גם סוחטים אתכם על גלישה [4] ועוד כל מיני דברים שלא ידעתם, ולכן גם זו סיבה מספיק טובה להשתמש במכשיר שתומך אך ורק בשיחות וSMS [5].