ליקוי חמה מלא בארצות הברית 21/8/17

כאסטרונום חובב אבל לא מכור, אינני נוהג להוציא אלפי דולרים על כרטיסי טיסה למקומות אקזוטיים בעולם בשביל לחזות במשהו שאפשר לראות רק במקום מסוים. אבל כשזה כמעט ליד הבית, אני אשמח לקחת את האוטו ולנסוע לראות.

"הליקוי האמריקאי הגדול" (Great American Eclipse – ללא קשר לנשיא ה-45) הוא השם שניתן לליקוי חמה מלא שעובר מעל ארה"ב בתאריך 21/8/17. אין הרבה ליקויים יפים וגדולים שעוברים מעל היבשה (כי 2/3 משטח כדור הארץ מכוסה באוקינוסים), ועכשיו כשאני מתגורר בקנדה זה הופך את הליקוי הנוכחי לאירוע במרחק נסיעה. במקרה שלי, הכוונה היא ליומיים נסיעה לכל כיוון (למרכז ארה"ב).

כמו שכתבתי בעבר, יתכנו עננים ואפילו גשם באוגוסט, ולכן אני נערך בהתאם עם תוכנית גיבוי לנסוע למדינה אחרת בארה"ב. אני לא רוצה למצוא את עצמי מסתכל על עננים במקום על אירוע של פעם בחיים (או אם אני בר מזל אולי פעמיים בחיים).

ליקוי חמה מלא, לעומת הליקויים החלקיים שראיתי מידי פעם בישראל, הופך את היום ללילה למשך 2 דקות. לפי מה שקראתי, בשעת הליקוי יש רוחות חזקות בגלל הפרשי טמפרטורות מיידיות – קוטר צל הירח על הקרקע הוא בערך 200 ק"מ, מה שאומר שלא רחוק יחסית ממרכז הליקוי יש עדיין אור צהריים כמעט כרגיל. בנוסף, ציפורים מתחילות להיערך לערב ובאופן כללי החיות בטבע מתנהגות קצת מוזר מההפתעה שנוחתת עליהם באמצע היום (הן לא מתעדכנות באתר של נאס"א לפני הליקוי 🙂 ).

הליקוי הנוכחי הוא ליקוי מספר 22 מתוך 77 ליקויים בסדרת הסארוס 145. הליקוי הקודם בסדרה היה הליקוי המפורסם בהיותו ליקוי החמה האחרון של המילניום הקודם (11 באוגוסט 1999) – גם ההוא היה מעניין כי רובו עבר מעל יבשה (אירופה) ונצפה יפה גם בישראל.

לינקים על הליקוי:

בלוג הטיולים לארצות הברית – הלינק היחיד שמצאתי בעברית

הליקוי באתר נאס"א

הליקוי בויקיפדיה

הליקוי באתר time and date

הליקוי האמריקאי הגדול – אתר מיוחד לליקוי

ליקוי 2017 – עוד אתר מיוחד לליקוי

כמה מילים על הטיול שמסביב לליקוי

יומיים נסיעה לכל כיוון (או 3 בתוכנית גיבוי) לא יכולים לעבור ללא טיולים. כמו בכל נסיעה לחו"ל, אנחנו פותחים מפה ותוקעים בה סיכות של מקומות לבקר. אנחנו מתכננים לקחת שבוע עד שבוע וחצי חופש מהעבודה ולעשות קילומטרז' חצי שנתי באוטו שלנו. אפשר לעשות הכל בטיסות כמובן, אבל דלק בצפון אמריקה הוא מאוד זול, ולנסוע עם האוטו יכול לעלות לפעמים פחות מחצי בהשוואה לטיסה והשכרת רכב, במיוחד אם לוקחים את הנסיעה עצמה כחלק מהטיול. עם זאת, החלק המאתגר ביותר הוא למצוא מקום ללון ברדיוס של 400 ק"מ ממרכז הרצועה של שיא הליקוי במחיר שפוי. מסתבר שלתכנן את הנסיעה הזו חצי שנה מראש זה פשוט לא מספיק.

 

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

אין תגובות ל“ליקוי חמה מלא בארצות הברית 21/8/17”

עדיין אין תגובות

השארת תגובה