- צבר – בלוג עם קוצים - https://tsabar.no-ip.org/blog -

תוכנות קניניות ללינוקס, זה טוב?

עקיבה כהן שלח לי מאמר לפרסום כתגובה למאמר של דולב (שזיף [1]), שכתב על מרכז התוכנה של אובונטו [2]. בשביל להבין טוב יותר במה מדובר, אני ממליץ לקרוא קודם את המאמר של דולב.

מאמרון זה נכתב לפני מספר חודשים, אבל לא עשיתי איתו כלום. בשבוע האחרון שזיף העלה בבלוג שלו פוסט בנושא תוכנות קניניות בלינוקס, ודעתי הפוכה מזו שלו, אז חשבתי שאולי זה באמת הזמן לדון בנושא חשוב זה.

רכשתי לאחרונה מחשב חדש וקיבלתי איתו את מערכת ההפעלה windows 7. מכיוון שזה קרה כיומיים לפני יציאת הגירסה החדשה של אובונטו, חיכיתי קצת עד שהיא תצא, עד שירד העומס מהשרתים ועד שיטפלו בבאגים הקריטיים, שבדרך כלל מתגלים בימים הראשונים שלאחר השחרור.

כך קרה בעצם שהשתמשתי במשך כשבוע וחצי במערכת ההפעלה המופלאה מבית מיקרוסופט. לא אלאה אתכם בחוויות המזעזעות שעברו עלי (כשתי דקות מההדלקה עד לזמן עבודה לעומת 30 שניות באובונטו, ובעיות רבות ומשונות נוספות) אבל זמן ההתנסות הזה הביא אותי לתובנות חדשות.

לדאבוני, אני נאלץ להחזיק על המחשב שלי באורח קבע את מערכת ההפעלה מבית מיקרוסופט. הסיבה המרכזית לכך היא visual studio.

ישנן כמה סיבות לכך:

* עם כל הכבוד (ויש כבוד) לתחליפים החופשיים, visual studio עולה עליהם עשרת מונים.

* במקום הלימודים מחייבים אותי להגיש פרוייקטים שנכתבו בvisual studio.

* לצורך עבודתי אני חייב להשתמש דווקא בסביבת הפיתוח הזו.

* .net.

כמו שכולנו יודעים, אחת הסיבות העיקריות לכך שלינוקס אינה המערכת השולטת בשוק, היא היעדר תמיכה של המון מוצרים (כמו במקרה שלי) במערכות הפעלה חופשיות. הדעה הרווחת היא שככל שיותר חברות יוציאו גירסאות ללינוקס, כך יותר ויותר משתמשים יוכלו לעבור להשתמש בה, וכך תפוצת המערכת תגדל.

וכאן אנו מגיעים לעיקר:

אם חברות ישחררו תחליפים למוצריהן ללינוקס, אולי בעתיד הנראה לעין אכן יעברו יותר ויותר משתמשים להשתמש במערכת הפעלה חופשית, ולכאורה תהיה זו תקומתה של מערכת ההפעלה החופשית. אך עם תקומתה של זו, יקוץ הקץ על עולם הקוד הפתוח – שהרי משתמשים יעדיפו את הכלים הקניניים, ופיתוחם של הכלים החופשיים יואט ממילא – כך שלמעשה אולי אכן יותר ישתמשו במערכת הפעלה חופשית, אך כל עולם הקוד הפתוח יפגע מכך.

הכיוון אליו צועדת מייקרוסופט כרגע, עם עדת משתמשים מתוסכלים, ובד בבד עם השתפרות המערכות החופשיות – אין סיבה הגיונית שהמשתמשים ישארו איתה עוד זמן רב.

לינוקס צועדת כיום אומנם לאט אך בדרך בטוחה ונכונה, ואיתה היא מצעידה את כל עולם הקוד הפתוח אל עתיד טוב יותר.

בתקווה לעתיד טוב יותר, עקיבה.

עקיבה כהן [3] הוא פעיל קוד פתוח וממובילי קהילת אובונטו ישראל, וסטודנט להנדסת תוכנה במכון לב.