תוכנות קניניות ללינוקס, זה טוב?

עקיבה כהן שלח לי מאמר לפרסום כתגובה למאמר של דולב (שזיף), שכתב על מרכז התוכנה של אובונטו. בשביל להבין טוב יותר במה מדובר, אני ממליץ לקרוא קודם את המאמר של דולב.

מאמרון זה נכתב לפני מספר חודשים, אבל לא עשיתי איתו כלום. בשבוע האחרון שזיף העלה בבלוג שלו פוסט בנושא תוכנות קניניות בלינוקס, ודעתי הפוכה מזו שלו, אז חשבתי שאולי זה באמת הזמן לדון בנושא חשוב זה.

רכשתי לאחרונה מחשב חדש וקיבלתי איתו את מערכת ההפעלה windows 7. מכיוון שזה קרה כיומיים לפני יציאת הגירסה החדשה של אובונטו, חיכיתי קצת עד שהיא תצא, עד שירד העומס מהשרתים ועד שיטפלו בבאגים הקריטיים, שבדרך כלל מתגלים בימים הראשונים שלאחר השחרור.

כך קרה בעצם שהשתמשתי במשך כשבוע וחצי במערכת ההפעלה המופלאה מבית מיקרוסופט. לא אלאה אתכם בחוויות המזעזעות שעברו עלי (כשתי דקות מההדלקה עד לזמן עבודה לעומת 30 שניות באובונטו, ובעיות רבות ומשונות נוספות) אבל זמן ההתנסות הזה הביא אותי לתובנות חדשות.

לדאבוני, אני נאלץ להחזיק על המחשב שלי באורח קבע את מערכת ההפעלה מבית מיקרוסופט. הסיבה המרכזית לכך היא visual studio.

ישנן כמה סיבות לכך:

* עם כל הכבוד (ויש כבוד) לתחליפים החופשיים, visual studio עולה עליהם עשרת מונים.

* במקום הלימודים מחייבים אותי להגיש פרוייקטים שנכתבו בvisual studio.

* לצורך עבודתי אני חייב להשתמש דווקא בסביבת הפיתוח הזו.

* .net.

כמו שכולנו יודעים, אחת הסיבות העיקריות לכך שלינוקס אינה המערכת השולטת בשוק, היא היעדר תמיכה של המון מוצרים (כמו במקרה שלי) במערכות הפעלה חופשיות. הדעה הרווחת היא שככל שיותר חברות יוציאו גירסאות ללינוקס, כך יותר ויותר משתמשים יוכלו לעבור להשתמש בה, וכך תפוצת המערכת תגדל.

וכאן אנו מגיעים לעיקר:

אם חברות ישחררו תחליפים למוצריהן ללינוקס, אולי בעתיד הנראה לעין אכן יעברו יותר ויותר משתמשים להשתמש במערכת הפעלה חופשית, ולכאורה תהיה זו תקומתה של מערכת ההפעלה החופשית. אך עם תקומתה של זו, יקוץ הקץ על עולם הקוד הפתוח – שהרי משתמשים יעדיפו את הכלים הקניניים, ופיתוחם של הכלים החופשיים יואט ממילא – כך שלמעשה אולי אכן יותר ישתמשו במערכת הפעלה חופשית, אך כל עולם הקוד הפתוח יפגע מכך.

הכיוון אליו צועדת מייקרוסופט כרגע, עם עדת משתמשים מתוסכלים, ובד בבד עם השתפרות המערכות החופשיות – אין סיבה הגיונית שהמשתמשים ישארו איתה עוד זמן רב.

לינוקס צועדת כיום אומנם לאט אך בדרך בטוחה ונכונה, ואיתה היא מצעידה את כל עולם הקוד הפתוח אל עתיד טוב יותר.

בתקווה לעתיד טוב יותר, עקיבה.

עקיבה כהן הוא פעיל קוד פתוח וממובילי קהילת אובונטו ישראל, וסטודנט להנדסת תוכנה במכון לב.

שלח מאמר זה באימייל שלח מאמר זה באימייל
הדפס מאמר זה הדפס מאמר זה

6 תגובות ל“תוכנות קניניות ללינוקס, זה טוב?”

  1. מאת יורם:

    מבלי להיכנס אפילו לשאלה האם הקונספט של ויזואל סטודיו (פרוייקט, קומפיילר ודיבאגר שאינם באמת נפרדים זה מזה) הוא נכון, הנה כמה סיבות טכניות טהורותשבגללן הוא כלי נחות מבחינתי :
    התמיכה ב-C99 לוקה בחסר.
    כיוון שאין הפרדה בין הפרוייקט לבין הבניה, קוד שנבה עם גרסא מסויימת של ויזואל סטודיו לא ניתן בניה על-ידי משתמש שיש לו גרסא נמוכה יותר.
    הדיבאגר של ויזואל סטודיו לא תומך בפעולות דיבאג בסיסיות, למשל קריאה לפונקציה מתוך הדיבאגר כשהקריאה אינה חלק מהקוד.
    מסובך מאד לפתח מויזואל סטודיו קוד-מקור שלם עבור מערכת הפעלה שאיננה חלונות.
    בנייה מהקומפיילר של ויזואל סטודיו בסביבות של בניה אוטומאטית כמעט שאיננה מאפשרת לדעת מה נכשל במקרה של כשלון. דיווח השגיאות של הקומפיילר גרוע מאד.
    לא פשוט לקמפל תוכנה כ"דיבאג" שסביבת זמן הריצה היא "ריליס" ולהיפך.

  2. […] עקיבה פרסם בבלוג צבר מאמר בנושא, אמנם דעתו שונה משלי אך מבוססת , מנומקת ומציגה את הסוגיה מזווית קצת אחרת. ממליץ לכם לקרוא את מאמרו גם. הפוסט הזה פורסם ב לינוקס ותוייג ב- אובונטו על ידי שזיף. הוסף למועדפים את הפוסט. […]

  3. מאת אורגד:

    אני ממליץ לך לנסות את Qt Creator. הוא קל לשימוש, הרבה פחות כבד מ־VS, חופשי ו־Cross-platform.

    אגב, אפשר גם ליצור איתו (עם qmake) פרויקט של VS, ככה שאתה לא חייב לעבוד עם VS בשביל זה…

  4. מאת tsabar:

    אחרי יומיים שבהם הותרתי לכולם ליהנות מהספק שאנחנו תמימי דעים, הנה התגובה שלי: 🙂
    לדעתי תוכנות קנייניות עבור לינוקס הן ברכה, בדיוק כמו כל דבר שעובר קומפילציה עבור לינוקס. זה מגדיל את מאגר התוכנות הזמינות עבור מערכת ההפעלה הנכונה, ומביא אותה עוד צעד להכרה רחבה יותר.
    VS זו תוכנה של מיקרוסופט, וכמו כל תוכנה אחרת שלהם, היא סובלת מכבדות, איטיות יחסית למתחרות, מחסור חמור ביכולות לקנפג בצורה מותאמת אישית וכמובן – המון פיצ'רים ותכונות שאף אחד לא צריך.
    אתה משתמש בחלונות ו-VS מתוך הכרח, וגם אני ככה. אני פסימי בקשר לסיכוי שנראה גרסת VS ללינוקס (רשמית, לא פתרונות ומעקפים כמו יין ושות'). אם נראה יותר תוכנות קנייניות שעובדות בלינוקס, ייתכן שזה יוביל להסרת המעצורים עבור קהילות נוספות – כמו למשל גיימרים וגופים מוסדיים – לעבור ללינוקס.
    תוכנות קנייניות בלינוקס יכולות להפוך את הטפטוף למבול, ולכן אני בעד. הגדלה כמותית של משתמשי לינוקס בוודאי שתביא איתה גם עוד מתכנתים ללינוקס, וגם אם יהיו פחות משתמשים פעילים בקהילה באופן יחסי לכמות המשתמשים בלינוקס, כמות הפעילים עדיין תגדל במספרים אבסולוטיים, והם לא ישושו להשתמש בתוכנות קנייניות.

  5. מאת akiva:

    א. לגבי VS, אני חושב שזו פלטפורמה מעולה, ניסיתי חלק ממה שכתבתם כאן ואפילו לא התקרסתי לפונקציונאליות ולקלות שVS נותן.
    האמת שהוא לא בדיוק התקנה נקיה אצלי, יש לי עליו visual assist שנותן גם לc את כל מה שיש בשביל c# ועוד המון המון דברים חזקים מאוד.
    במקרה הספיציפי שלי אין לי הרבה אופציות כי אני צריך להגיש מטלות שנכתבו בזה ולכן אני צריך לעמוד ב"תקנים" של מייקרוסופט.

    ב. לגבי מה שבעז כתב, ברגע שיהיו תוכנות קנייניות הרבה פחות ישתמשו בחופשיות (תראה מה כמות המשתמשים בליברה אופיס על חלונות) וכשכמות המשתמשים יורדת גם הפיתוח מואט.
    אין לנו טעם לגרום לאנשים להשתמש בקוד פתוח, המטרה היא לגרום שעולם הקוד הפתוח יתפתח, בזה שנביא עוד משתמשים שישתמשו במערכת ההפעלה וישארו עם אותן תוכנות קנייניות הרווחנו רווח נקודתי (המערכת הפעלה תהיה טובה הרבה יותר) אבל הפסדנו הרבה יותר כי זה יהיה הדבר היחיד שיתפתח בצורה משמעותית.

  6. מאת Ddorda:

    א. VS היא על הפנים. היא נותנת לך הרגלי עבודה גרועים ואחרי זה קשה לך להתמודד עם קוד נקי. מיקרוסופט יצרו שיטת עבודה גאונית למתחילים אבל נוראית למתקדמים.
    ב. הרשה לי לחלוק על דעתך. ליבראופיס לא מצליחה על חלונות בגלל שהיא פשוט על פנים ליד מיקרוסופט אופיס. לעומת זאת בלינוקס היא מצליחה בטרוף כי פשוט אין יותר מדי בררות.
    ככל שיותר שיהיו יותר משתמשים על לינוקס כך המודעות לקוד פתוח תגדל. תכנות קנייניות על לינוקס זה בסדר גמור וזה ממש לא יחליש את הקוד הפתוח, אלא ההפך.

    דור.

השארת תגובה