- צבר – בלוג עם קוצים - https://tsabar.no-ip.org/blog -

ירוק מזויף

זה נהיה מאוד טרנדי לאחרונה לדבר על איכות הסביבה וירוק וכמה אפשר לעזור בנושא. חבל שהמציאות קשה יותר מהתמונה הורודה – סליחה, הירוקה – שמנסים להציג לנו. ראיתם את ה"שקיות הידידותיות לסביבה"? יש להם גוון ירקרק, שאינני בטוח לגבי מקורו. כלומר – יכול להיות שהם אולי ידידותיות יותר לסביבה מהמקבילות השקופות, אבל הם גם ידידותיות ליצרנים, ופחות לכיס שלי. לגבי הירקרקות אני עדיין תוהה אם מקורה בצבע סינטטי כלשהו שמוסיפים לחומר הגלם. למזלי, אינני עובד במפעל ניילונים, ולכן לא אדע בוודאות. למזלי – כי הייתי פעם במפעל כזה, ויש באולם הייצור ריח חריף של ניילון שגרם לריאות שלי להרגיש כמו שתי שקיות, עד שכמעט יכלתי לשמוע את הנשימה שלי כמו מעיכת שקית. "כן, זה נשמע מוכר", יהנהנו עכשיו בהסכמה כל חולֵי החורף מרוטי האף והריאות.

בעבר: חברות מסחריות ניסו לשכנע אותנו לעבור מחשבונית מודפסת לחשבונית במייל תמורת מתנה חד-פעמית כמו למשל כוס קפה במתנה בקפיטריה של מזל מטבריה או הנחה בקניית חפיסת קלפי סופרמן בחנות הילדים שבקצה העיר. קצה העיר אילת, היה כתוב באותיות הקטנות. המימוש מותנה בקניה ב-100 ש"ח ומעלה. אבל הי, זה ירוק ומפחית מכריתת העצים ביערות הגשם בברזיל.

בהווה: אף אחד לא מימש את ההטבות. נו, אולי כמה כאלו שחשבו ירוק. אז החברות המסחריות החלו להפיץ את הבשורה הירוקה ולבקש מאיתנו לעבור לחשבונית במייל תמורת הבטחה לנטוע עץ על שמנו ביער הכרמל השרוף. או ביער קדושי זגלמביה (הייתי שואל פה מי יודע איפה זה, אבל אתר המפות המועדף עליכם יתן לכם את התשובה בקליק וחצי, לכן אוותר על החידה ואגלה שזה בין בן-שמן למודיעין ליד כביש 443 🙂 ). גם בשלב זה, החברות המסחריות ישכנעו אותנו שזה ירוק ומפחית מכריתת העצים ביערות הגשם בברזיל.

בעתיד: אם יורשה לי לנחש – מי שלא יעבור בשנים הקרובות לחשבונית במייל, יקבל בשלב כלשהו הודעה שמצורפת לחשבונית ובה ייכתב: "חשבונית מודפסת על נייר תישלח ללקוח אך ורק אם היא שווה יותר מ-100 ש"ח" (זה אגב המצב כיום לגבי חשבוניות עד 15 ש"ח בחלק מהחברות). אם חשוב לך לקבל חשבונית – ייכתב שם – אנא פנה אל שירות הלקוחות שלנו שעובד כל יום רביעי בין השעות 11:00 – 11:30. בפניה לשירות הלקוחות אתה תיוּדע על כך שמיסוי הבולים בסך של 2.50 ש"ח ייתווסף לכל חשבונית שתישלח אליך בדואר. כמובן שיש לך תמיד את האפשרות להתקשר ולבקש חשבונית באימייל – זה ירוק ומפחית מכריתת העצים ביערות הגשם בברזיל.

דעה אישית: אנחנו חיים בתקופה הכי טובה עלי אדמות. לשמחתי ולצערי. לשמחתי – כי אני אגו-מניאק בדיוק כמוכם וחושב רק על עצמי. לצערי – כי אני מתכוון יומ'חד להמשיך את השרשרת הביולוגית שעוברת דרכי. הדורות הקודמים לנו עבדו קשה בשביל לעשות את העולם נוח יותר עבורנו. הדור הנוכחי, אהם, נראה שהוא אגואיסטי מתמיד, יורק לבאר ממנה הוא שותה (במלוא מובן הכדור), והופך את הטבע לעיי-חורבות. אני חושש שהדורות שאחרינו יסבלו קשות מהידלדלות המשאבים הטבעיים. אנחנו רואים כבר כיום את ההתחלה של ההתייבשות (ולא רק של המים): אוכל מתייקר, דלק מתייקר. המגמות הכלכליות לא יחזיקו מעמד כשאין אנרגיה לאנשים ולמכונות, וככל הנראה יתחיל קרב הישרדותו של האדם. אולי בתסיסה לאומית שתוביל למלחמות על משאבים? אולי בתסיסה אזרחית שבה אזרחים ימצאו את מותם בניסיון לאכול? לא יודע, עוד רחוק היום. היום הזה לא ממתין לי מעבר לפינה, וכנראה גם לא לדור הבא. אם לא נשנה את הגישה לטבע שעוטף אותנו, יכול להיות שזו תהיה המציאות פה בעוד 100 שנים. אוף, אני נשמע כמו נביא זעם. מי קרא לאחרונה פרקי נביאים בספרים עתיקים? (בשלב זה אני מעמיד את עצמי בפינה לעונש)

כמישהו שאוהב לחקור ולדעת, הערוץ המועדף עלי הוא "נשיונל ג'יאוגרפיק [1]", ערוץ השמע המועדף עלי הוא (כאילו דה) הוא "עושים היסטוריה [2]", ואתר האינטרנט המועדף עלי הוא "הידען [3]". באופן לא מפתיע, המקום שאני לומד בו הכי פחות על סביבתי הוא באוניברסיטה, אבל זה רק כי אני בתחום המדע המדויק (לא נורא, פיציתי את עצמי בקורס בחירה "לָפָנים" 🙂 ). מכל אלו אני למדתי שיש חיים גם במקומות הכי מוזרים והכי מפתיעים, למשל בתחתית האוקיינוסים, איפה שאין בכלל אור, והלחץ האטמוספרי הוא פי 1000 מאשר מעל הים. הטבע החי הוא בעל כוחות חיוּת שאי אפשר לתאר. אפילו אחרי התפרצויות געשיות כבירות וחורף גרעיני, אלו ששרדו השתלטו מחדש על העולם. גם אחרי המטאור שחיסל את הדינוזאורים נשארו כמה מינים בחיים והמשיכו את השושלת. גם בתקופות הקרח היו מי ששמרו על הגחלת. בקיצור, לטבע החי יש יכולת הישרדות כמעט בכל מצב. לא מזמן היה סרט בנשיונל, ובין השאר דיברו שם על איזה חיידק שעמיד גם בחלל(!).

בתוך כל המרקחה הזו, הפציע לפני פחות מ-4 מיליוני שנים ה"אוסטרלופיתקוס [4]", שממנו התפתחו הגורילות, השימפנזים, האורנגוטנים וה"הומינינים [5]" (גזע-אדם), שהמוכרים מתוכם הם הומו הביליס [6] (חי מלפני 2.33 עד לפני 1.44 מיליון שנים) והומו ארקטוס [7] (לפני 1.8 מיליון שנים עד לפני 30,000 שנים). יותר מאוחר הגיע האדם הניאנדרתלי [8] (החל מלפני 230,000 שנים עד לפני 29,000 שנים) ואחריו גם האדם המודרני, הוא ה"הומו ספיינס [9]" (התחיל לפני פחות מ-200,000 שנים, והגיע עד הלום).

אתם חושבים שהטבע צריך אותנו עם כל הפוזות הירוקות שלנו בשביל לשרוד? החרקים ישרדו אחרי פצצות גרעיניות, דגי המעמקים ישרדו גם חורף גרעיני, בקטריות מסוגים שונים ומשונים ישרדו גם דברים יותר נוראים. הכדור יסתדר מצוין גם בלעדינו, כך נראה.

שימו לב שהאדם הוא היצור הנחות ביותר מבחינה הישרדותית: הברווז יודע לשחות מיד עם לידתו, הציפור הנודדת יודעת לאן לעוף כשמתקרר אפילו אם מפרידים אותה מהלהקה שלה, לחתול יש אינסטיקטים חייתים. המוח המפותח הוא הדבר היחיד שמגן על האדם בקְרב ההישרדות הזה. האדם המודרני צעיר מרוב היצורים החיים כיום בכדור הארץ. הוא יהיה הראשון שיכחד אחרי שואה אקולוגית חריפה, שאין מן הנמנע שתגיע ביום מן הימים – בגללנו או בלי שום קשר. חיות אחרות יתקפו חזק יותר בקרב על שאריות המזון, ומההומו ספיינס האדיר ישאר בקושי פסיק קטן בספר דברי ההיסטוריה של כדור הארץ.

אל תחשבו על איכות הסביבה. חישבו על עתיד ילדיכם.

לקריאה נוספת [10].